Foto: © palau83 / Dollar Photo Club

Tibetská doga má geny pro hemoglobin od místních vlků

Tibeťané mají pro pobyt ve vysokohorském prostředí genetické adaptace související s funkcí hemoglobinu. Místní psi rovněž.
Tibetská doga (tibetský mastif) je životu v nadmořské výšce přizpůsobena díky zkřížení s místními vlky, kteří podobnou adaptaci měli už dříve.
Potvrzuje se tím víceméně totožné zjištění publikované již před pár lety: Tibetská doga má krev místních vlků

Nyní Jay Storz, Tony Signore a další vědci z University of Nebraska (Lincoln) a čínské Qinghai University zjistili, že hemoglobin tibetské dogy i místního vlka dokáže vázat kyslík až o 50 % efektivněji. Stačí k tomu mutace ve dvou aminokyselinách v hemoglobinu. Vědci rovněž odhalili, kde se příslušná mutace vzala u tibetského vlka. Zajímavé je, že změna pouze v jediné z aminokyselin není k ničemu, jak tedy k evoluci výkonnějšího hemoglobinu došlo? Příslušný segment byl původně součástí neaktivního genu (pseudogenu), a pro přírodní výběr tedy zřejmě prakticky neviditelný. Mutace způsobila, že kousek DNA byl zkopírován do aktivního genu, což mělo ihned adaptivní význam – alespoň v prostředí s nižší dostupností kyslíku.
U jiných plemen tato mutace zjištěna nebyla, speciálně se v tomto ohledu zkoumal pyrenejský horský pes.

Anthony V Signore et al. Adaptive Changes in Hemoglobin Function in High-Altitude Tibetan Canids Were Derived via Gene Conversion and Introgression, Molecular Biology and Evolution (2019). DOI: 10.1093/molbev/msz097
Zdroj: University of Nebraska-Lincoln/Phys.org

Poznámky PH: Kdo zná pár tibetských dog, neřekl by zrovna, že mají zrovna vlčí povahu, jsou klidné podobně jako většina dalších molosoidních plemen, vůči lidem nebojácné i neagresivní. Na druhé straně, u psa žijícího s člověkem zrovna na povahu probíhá velmi silná selekce; stačí si uvědomit, jak je po pár desítkách let chovu vlku povahově nepodobný takový československý vlčák.
Dalo by se podívat na alpské bernardýny, tatranské čuvače, pyrenejského horského psa… ale to přece jen nejsou plemena žijící ve 4500 metrech nadmořské výšky, nakonec speciální genetické adaptace asi nemají ani lidé z Alp či Tater…