(c) Graphicstock

Dvě galaxie bez temné hmoty

Tým vědců z několika institucí (vedoucí projektu Pieter van Dokkum Yale University) získal další podpůrná data pro své původní tvrzení o temné hmotě.

Analýza dat z Keck Cosmic Web Imager (KCWI) vede opět k závěru, že galaxie NGC 1052-DF2 neobsahuje vůbec žádnou nebo téměř žádnou temnou hmotu. Kulové hvězdokupy uvnitř galaxie se pohybují rychlostmi, které odpovídají pouze gravitačnímu působení normálně detekovatelné hmoty. Zařízení KCWI má být unikátní v tom, že nejen umožňuje sledovat celou galaxii najednou, ale navíc díky spektrografu s vysokým rozlišením i okamžitě stanovit její hmotnost. Původní studie se stejnými tvrzeními byla publikována loni na jaře, kdy však vyvolala značně skeptické reakce.
Současně s potvrzením vlastností NGC 1052-DF2 se stejným vědcům zřejmě podařilo objevit další galaxii bez temné hmoty, NGC 1052-DF4. Zde se uplatnil jiný přístroj z observatoře Keck, Low Resolution Imaging Spectrometer (LRIS). Ve skutečnosti může být galaxií bez temné hmoty mnohem víc, ale nevíme, jak je hledat, co je pro ně typické, jak vznikají (a jak se liší jejich evoluce od galaxií s temnou hmotou atd.). Dvě studie publikované v The Astrophysical Journal Letters nyní pouze uvádějí, že DF2 a DF4 patří do relativně nově popsané třídy tzv. ultradifúzních galaxií (UDG). Mají velikost řádově stejnou jako Mléčná dráha, ale obsahují asi 100- až 1000krát méně hvězd. Takto řídké galaxie jsou celkem průsvitné, a proto může být obtížné vůbec zaznamenat jejich existenci.
To, že objevíme galaxii bez temné hmoty, je trochu paradoxně naopak celkem pádným podpůrným argumentem pro její existenci. Pokud bychom namísto temné hmoty zavedli úpravu Newtonova gravitačního zákona o další členy (jak to dělá např. teorie MOND), zde by nám to najednou nevycházelo, respektive museli bychom přijít s nějakou ještě další ad hoc úpravou. Temná hmota se tedy zdá být něčím, co je od běžné hmoty oddělitelné, samostatnou entitou.

More information: Shany Danieli et al. Still Missing Dark Matter: KCWI High-resolution Stellar Kinematics of NGC1052-DF2, The Astrophysical Journal (2019). DOI: 10.3847/2041-8213/ab0e8c