Obrázek: NASA, licence obrázku: public domain

Einstein by se asi divil: Lorenztova geometrie popisuje a optimalizuje nástup do letadel

Vědci využili skutečně kuriózní metodu pro popis nástupu lidí do letadel – docela se prý hodí aplikovat matematiku z obecné teorie relativity.

Jméno Lorentz známe především v souvislosti s příslušnou transformací, pomocí které se ve speciální teorii relativity přepočítávají při rychlostech blízkých rychlosti světla délky, časy a hmotnosti. (Příslušná matematika byla známa již před Einsteinem, vytvořena v 80.–90. letech 19. století; možná by se dalo říct, že Einstein ve speciální teorii relativity prohlásil to, co se dosud mělo za záhadné, byť fungující matematické pomůcky a „triky“, za fyzikální realitu). Lorentzovská geometrie hraje ale zásadní roli i v obecné teorii relativity, kde se používá k popisu vlastností zakřiveného/deformovaného prostoročasu jako takového (Minkowského prostoročas apod.).
Výzkumníci z Western Norway University of Applied Sciences, Riga Technical University a Ben-Gurion University nyní tuto geometrii použili jako základ modelu, který popisuje jevy při úplně zanedbatelných rychlostech, při plnění letadel. Na pohled zde neexistuje žádná souvislost. Různí lidé nastupují do letadla různě rychle, někteří mají přednostní letenky, další stráví hodně času ukládáním zavazadel, jiní neefektivně hledají své sedadlo. Vznikají úzká hrdla, lidé si navzájem blokují v cestu. Lze se v tom nějak vyznat (odhadnout celkovou dobu nástupu ze znalosti počtu lidí, průměrného počtu zavazadel na cestujícího apod.), respektive proces optimalizovat?
Studie publikovaná ve Physical Review E uvádí, že lorentzovská geometrie poskytuje spojení mezi malými částicemi (=nastupující lidé) a makroskopickými vlastnostmi systému (původně asi celková křivost, zde zase doba, za kterou částice dojde do cíle, tj. pasažér se posadí). Působí to celé tedy dost kuriózně, ale to u podobných modelů není nic výjimečného.
A výsledek toho všeho? Nejrychleji se prý letadlo naplní, když přednost dostanou ti nejpomalejší. Oproti stavu, kdy je pořadí cestujících náhodné, se takto doba nástupu do letadla zvýší o 28 %. Výsledek prý nezávisí na tom, jaký je podíl mezi pomalými a rychlými pasažéry apod. Nicméně i model inspirovaný obecnou teorií relativity dosud zvládl pouze situaci, kdy všichni nastupující mají stejný počet zavazadel. (Holt nástup do letadla je asi jev složitější než relativistické efekty, pro jejichž popis byla příslušná matematika vytvořena :-)).

Sveinung Erland et al. Lorentzian-geometry-based analysis of airplane boarding policies highlights „slow passengers first“ as better, Physical Review E (2019). DOI: 10.1103/PhysRevE.100.062313
Zdroj: Phys.org a další

Týden na ITBiz: Sankce za kybernetické útoky

Výsledková sezóna: Amazon, Apple, Google… Jak prodávat technologie: SEM vs. SEO. Cloudové služby nejsou pro …

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Používáme soubory cookies pro přizpůsobení obsahu webu a sledování návštěvnosti. Data o používání webu sdílíme s našimi partnery pro cílení reklamy a analýzu návštěvnosti. Více informací

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close