(c) Graphicstock

Horní hranice hmotnosti neutrina

Přechody mezi třemi různými typy neutrin – elektronovým, mionovým a taunovým – se dají podle všeho vysvětlit pouze za předpokladu, že neutrina mají nenulovou klidovou hmotnost (původně se předpokládal opak). Takaaki Kajita a Arthur B. McDonald získali za koncept nenulové klidové hmotnosti neutrin v roce 2015 Nobelovu cenu za fyziku
Arthur Loureiro z University College London je nyní hlavním autorem studie, která blíže specifikuje horní možnou hmotnost neutrin. Podle práce publikované ve Physical Review Letters (další autoři jsou z Universidade Federal do Rio de Janeiro, Institut d’Astrophysique de Paris a Universidade de Sao Paulo) je tato mez asi 6milionkrát menší než klidová hmotnost elektronu. Naopak žádná spodní hranice navržena nebyla.
Výsledky jsou založeny na analýze různorodých dat – z experimentů v urychlovačích částic, dat z Baryon Oscillation Spectroscopic Survey (BOSS), který slouží k měření rychlosti expanze vesmíru a zahrnuje data z 1,1 milionu galaxií. Dále se zohlednily i výsledky z měření reliktního záření, explozí hvězd i jaderných reaktorů.
Výsledek: hmotnost nejlehčího neutrina je 0,086 eV, tj. 1,5 x 10 na -37 kg, všechna tři neutrina dohromady pak mají maximální hmotnost 0,26 eV (vše interval spolehlivosti 95 %). Celková hmotnost připadající na neutrina je důležitá pro studium temné hmoty i temné energie.

Zdroj: University College London/ScienceDaily
Poznámka PH: Dle Wikipedie je hmotnost nejlehčího, elektronového neutrina menší než 2,5 eV, čili jde o snížení této hranice cca o 2 řády. Maximální hmotnost všech tří typů neutrin vztažená na neutrino se uvádí jako 50 eV, tj. nové výsledky opět znamenají zpřesnění o 2 řády.

Proč z Marsu uniká metan?

Jedním z nejpřekvapivějších odhalení amerického vozítka Curiosity bylo zjištění, že z povrchu kráteru Gale uniká …

1. A co Katrin? Uz by mal fungovat vyse roka. Nejake prve vyslednky merania este nie su?