Foto: © bluebay2014 / Dollar Photo Club

Jediný foton excituje dva atomy

Pomocí fotonu lze předat energii elektronu (respektive celému atomu) a uvést ho do excitovaného stavu. Některé přechody mezi energetickými stavy vyžadují více fotonů. Uvolnění dvou fotonů v jednom procesu lze využít i pro vytváření provázaných (zapletených, entangled) částic.
Nemohl by ale nastat opačný poměr, tedy že by jeden foton uvedl do vyššího stavu více objektů typu atomu současně? Mělo by to jít následujícím způsobem. Dva atomy se budou držet v dutině mezi dvěma zrcadly. Délka dutiny by přitom měla být dvojnásobkem vlnové délky fotonu, který se použije k excitaci. Atomy pak absorbují foton oba, tj. o jeho energii se podělí a každý přejde do vybuzeného stavu lišícího se o polovinu energie fotonu. Proces je vratný, tj. oba atomy společně mohou příslušný foton zase vyzářit.
Autoři výzkumu spekulují, že tento proces by se mohl nějak uplatnit i v kvantových počítačích. Jeden z atomů by fungoval jako qubit nesoucí informaci, druhý by řídil její přenos (?).

Informaci přinesl Physical Review Letters, autory práce byli výzkumníci z Itálie, Japonska a USA (hlavní autor Luigi Garziano). Stávající výsledky jsou ovšem založeny na simulacích, proces prozatím nebyl realizován experimentálně.

1. „Proces je vratný, tj. oba atomy společně mohou příslušný atom zase vyzářit.“
    Nemali by vyziarit foton?

2. pavel houser