Dáma si hraje s ochočenou veverkou s obojkem, Luttrellský žaltář, počátek 14. století. Kredit: British Library Board Ms Add. MS 42130 f. 33R

Lepru lidé dostávali od veverek – alespoň ve středověké Anglii

Důkazy z archeologických nalezišť ve středověkém anglickém městě Winchester ukazují, že anglické veverky obecné (red squirell, Sciurus vulgaris) kdysi sloužily jako důležitý hostitel pro kmeny Mycobacterium leprae, které způsobují u lidí lepru.
„Díky naší genetické analýze se nám podařilo identifikovat veverky jako první dávné zvířecí hostitele lepry,“ říká hlavní autorka Verena Schuenemann z Basilejské univerzity. „„Středověký kmen bakterie z veverky, který se nám podařilo získat, je příbuznější středověkým lidským kmenům ze stejného města než kmenům izolovaným z nakažených současných veverek. Celkově naše výsledky ukazují na nezávislou cirkulaci kmenů M. leprae mezi lidmi a veverkami v období středověku.“ Shrnuto, zjistilo se, že infekce ve středověku kolovala mezi lidmi a zvířaty způsobem, který nebyl dříve zjištěn.
Malomocenství je jednou z nejstarších zaznamenaných nemocí v historii lidstva a dodnes je rozšířeno v Asii, Africe a Jižní Americe. Vědci sice vystopovali evoluční historii mykobakterie, která ji způsobuje, ale nevěděli, jak se mohla v minulosti rozšířit na lidi ze zvířat.
V nové studii vědci zkoumali 25 lidských a 12 veverčích vzorků a hledali M. leprae na dvou archeologických nalezištích ve Winchesteru. Toto město bylo ve středověku známo svým leprosáriem a vazbami na obchod s kožešinami. Ve středověku se veverčí kožešina hojně používala k lemování oděvů. Mnoho lidí také chytalo divoké veverky jako mláďata ve volné přírodě a chovali je pak jako domácí mazlíčky.
Vědci sekvenovali a rekonstruovali čtyři genomy představující středověké kmeny M. leprae, včetně jednoho z veverky obecné. Analýza, jejímž cílem bylo pochopit jejich příbuzenské vztahy, zjistila, že všechny patří do jedné větve rodokmenu M. leprae. Ukázali také blízký vztah mezi veverčím kmenem a nově vytvořeným kmenem izolovaným z ostatků středověkého člověka.
Zvířecí (mezi)hostitelé lepry mohou být významní i dnes, možná i proto nemoc navzdory všem pokusům o její vymýcení stále přetrvává.
„V souvislosti s COVID-19 (poznámka: ale viz také prasečí a ptačí chřipka atd.) se nyní zvířecí hostitelé stávají středem pozornosti pro pochopení výskytu a přetrvávání nemocí,“ dodává spoluautorka práce Sarah Inskip z University of Leicester. „Náš výzkum ukazuje, že zoonózy mají dlouhou historii a měly a mají na nás velký vliv.“

Ancient Mycobacterium leprae genome reveals medieval English red squirrels as animal leprosy host, Current Biology (2024). DOI: 10.1016/j.cub.2024.04.006. https://www.cell.com/current-biology/fulltext/S0960-9822(24)00446-9