Sušené listy tabáku. Pixabay License

V předkolumbovském Mexiku se tabákové extrakty také pily

Archeologové analyzovali chemické zbytky z keramických nádob z města Cotzumalhuapa v Guatemale a odhalili tak „fyzické“ důkazy o užívání tabáku v předkolumbovské Mesoamerice, pravděpodobně pro rituální a terapeutické účely. Klíčové má být přitom zjištění, že tabák se používal rovněž ve formě extraktů.
Cotzumalhuapa na pacifickém pobřeží Guatemaly byla v pozdně klasickém období (650-950 n. l.) jedním z největších měst Mesoameriky.
Používání tabáku v mesoamerických rituálech je známo z písemných pramenů a ze soch zobrazujících tabákové listy, ale přesvědčivých fyzických důkazů z předkolumbovského období bylo dosud nalezeno jen málo. Je to dáno tím, že zbytky tabáku se jen zřídka dobře uchovávají.
Aby tým vědců z Yaleovy univerzity a Lehman College of The City University of New York zjistil více o rituálech prováděných v Cotzumalhuapě, analyzoval chemické zbytky ze sedmi keramických váz objevených poblíž akropole El Baúl.
Nádoby poskytly negativní výsledky na chemické markery kakaa, chilli papriček a achiote (potravinářské barvivo a koření). Ze sedmi testovaných nádob se tři vrátily s pozitivním testem na nikotin. Nádoby měly přitom tvar, který se obvykle používá k uchovávání tekutin, takže nález zbytků tabáku byl nečekaný.
Dříve bylo známo, že tabák se kouřil jako sušený list nebo se šňupal ve formě prášku. Tento nález naznačuje, že mohl být konzumován také jako tekutý nálev. Pití tabákových extraktů mohlo být praktikováno společně s kouřením nebo šňupáním, praví průvodní tisková zpráva.

Adam Negrin et al, Residue analysis suggests ritual use of tobacco at the ancient Mesoamerican city of Cotzumalhuapa, Guatemala, Antiquity (2024). DOI: 10.15184/aqy.2024.13
Zdroj: Antiquity / Phys.org

Jenom jak jsem trochu hledal, abych Cotzumalhuapu nějak zařadil – jde o mayskou kulturu (klasické období, „stará říše Mayů“). V El Baúlu byl mimochodem nalezen i jeden z prvních písemných záznamů v Mesoamerice (datum na stéle odpovídá roku 37 n. l.).
Jinak asi chuťový zážitek takový tabákový odvar zrovna nebude. Používá se to dnes jako insekticid. Za další, kdo si dává pod jazyk tabákové sáčky (snus) nebo tabák žvýká, tak ví, že se příslušná šťáva zrovna nepolyká, ale plive ven. Nikotin se navíc v kyselém prostředí nevstřebává…
Leda že se kapalina inhalovala nosem (což je dnes snad také jeden ze způsobů aplikace nikotinu).

„Neutronové molekuly“: Neutrony se mohou vázat na kvantové tečky

Neutrony drží pohromadě uvnitř atomového jádra pouze silná interakce. Ta ovšem působí pouze na velmi …

1. muj deda hornik mi vypravel o havirskem bagu.
    tabak nalozeny v rumu, za sociku to haviri v ustech zvykali a pak vyplivovali.
    predpokladam, ze se to do tela dostalo prokrvenou ustni dutinou.

obdoba snus, ten se ale nema zvykat, jen se da mezi zuby a dasen. a plivat se skoro nemusi, protoze takto se sliny skoro netvori – alespon je-li pozivac zkuseny. ja tedy mam s timto jen velmi letmou zkusenost.
    mozna ten tabalkovy extrakt by sel i dlouho prevalovat v ustech a nakonec vyplivnout, ale to mi prijde hodne neefektivni.