(c) Graphicstock

Magnetické nanočástice a iontová kapalina pro čištění vody

Jediná technika by měla dokázat odstranit z vody anorganické a organické kontaminanty, mikroorganismy i mikroplasty.

Vědci v časopisu Angewandte Chemie navrhují využívat magnetické nanočástice potažené tzv. iontovou kapalinou. Základem je jádro z magnetického oxidu železa, kolem něj je obal z porézního oxidu křemičitého. Iontová kapalina jako třetí vrstva se přichytí na oxid křemičitý a při čištění se v okolní vodě nijak nerozptyluje. To je klíčové, protože iontové kapaliny jsou opravdu kapalné – nejčastěji jde o různé organické soli. V tomto případě autoři použili v roli aniontu polyoxometaláty (POM). Atomy kovu jsou v těchto látkách propojeny atomy kyslíku do trojrozměrné sítě. Vědci si vybrali POM s wolframem, protože tyto částice na sebe dokáží vázat těžké kovy. Jako kation se uplatnily tetraalkylamoniové ionty (NR4+ – čtyři uhlovodíkové zbytky vázané na atom dusíku, obdoba amonného iontu NH4+), které mají antimikrobiální vlastnosti.
Po provedeném čištění lze nanočástice pokryté nečistotami z vody snadno odstranit pomocí magnetů. Při experimentu tyto nanočástice dokázaly potlačit růst bakterií, odstranit olovo, nikl, měď, chróm, kobalt, testovaná organická barviva i polystryrenové kuličky o průměru mezi 1 a 10 mikrometry.
Metoda by se mohla uplatnit při decentralizovaném čištění vody, bez dostupnosti nějaké komplexnější infrastruktury. Na popsané bázi lze navrhnout velké množství různých nanočástic a čištění různě optimalizovat.

Carsten Streb, Robert Güttel, Scott G. Mitchell (University of Ulm, Helmholtz Institute in Ulm, CISC-Universidad de Zaragoza)