(c) Graphicstock

Magnetické pole Země vytváří druhé minimum

Vzniku „magnetické díry“ jihozápadně od Afriky nerozumíme. Problémy mohou mít kvůli tomu družice/satelity.
Magnetické pole Země slábne odhadem už asi 200 let a za tu dobu poklesla jeho intenzita zhruba o 9 %. Odborníci se prozatím přiklánějí k možnosti, že jde spíše o statistickou fluktuaci, která nenaznačuje, že by se planeta chystala k přepólování. Těsně před výměnou pólů se na nějakou dobu magnetické pole podle všeho zcela vypne. Země v tu chvíli není chráněna před nabitými částicemi kosmického záření, nicméně se nejspíš nestane nic hrozného – žádné paleontologické doklady ale neukazují, že by tato období byla spojena s nějakým speciálním vymíráním. (Nakonec, protože přepólování nastává asi hodně často, vždy za nějakých 250 000 let, tak to by se muselo vymírat pořád.)
Nicméně kromě slábnutí provádí magnetické pole Země aktuálně i řadu dalších věcí, které nás matou. Severní magnetický pól se postupně posouvá směrem na Sibiř. Pokles intenzity pole také není všude stejný. Mezi jihem Afrikou a Ameriky existuje zvláštní zóna, tzv. Anomálie jižního Atlantiku, kde je zemské magnetické pole kdovíproč slabší speciálně. Mezi léty 1970 a 2020 poklesla intenzita pole v této oblasti z 24 000 nanotesla na 22 000. Anomálie se navíc mění, rozšiřuje se asi o 20 km směrem na západ a aktuálně pozorujeme, že se z centrálního minima stávají dvě, druhá „buňka“ se vytváří na západ od afrických břehů. Takové výsledky alespoň dávají poslední měření satelitů Swarm; tento projekt Evropské vesmírné agentury (ESA) je určen právě k monitoringu zemského magnetického pole.
K panice žádný důvod není, ale nad jižním Atlantikem je v důsledku toho oblast, kde dochází se zvýšenou pravděpodobností k poruchám družic/satelitů, jejichž elektroniku může poškodit silnější kosmické záření. A samozřejmě z hlediska vědců je výzvou už to, že příčinám vzniku anomálie, tedy příslušným procesům v hloubce Země, pořádně nerozumíme.

Video ESA ukazuje vývoj Anomálie jižního Atlantiku v letech 2014–2020 podle měření satelitů Swarm.

Zdroj: European Space Agency/Phys.org