Pixabay License. Volné pro komerční užití

Mezi exoplanetami může být více světů plných vody – ale bez oceánů

Analýza souboru 43 exoplanet, pokládaných dosud za kamenné a žárem vyschlé, vedla k závěru, že až polovinu jejich hmotnosti může tvořit voda. Nicméně oceány na povrchu mít asi nebudou a pro život se nejspíš nehodí.
Při tranzitu exoplanety před hvězdou dokážeme zjistit její průměr, z gravitačního působení na hvězdu zase hmotnost. Analýzou těchto parametrů pro 43 planet se došlo k tomu, že jsou příliš lehké na to, aby je tvořila samotná hornina. Místo toho jsou tyto planety pravděpodobně tvořeny z poloviny horninou a z poloviny vodou nebo jinou lehkou molekulou.
Jenže je tu problém – příslušné planety se nacházejí současně blízko svých hvězd. Voda na jejich povrchu by se vypařila (alespoň do značné míry), což by zvýšilo jejich objem oproti pozorovanému. Tudíž zřejmě půjde o světy, kde je voda nějak podivně smíchána s horninou, nebo existuje v kapsách pod povrchem, snad trochu podobně jako ve Sluneční soustavě u měsíců velkých planet (poznámka PH: jenže ty jsou na povrchu zamrzlé; pokud je u příslušných exoplanet na povrchový oceán příliš teplo, jak tomu bude pod povrchem? Tam je ještě tepleji, ne?). V takovém případě by snad na těchto světech mohl i existovat život pozemského typu.
Autoři studie zmiňují, že příslušné planety mohly vznikat dále od své hvězdy. Shluky hornin a ledu se zformují v chladných oblastech a pak jsou pomalu vtahovány dovnitř gravitací hvězdy. Na druhé straně, jak autoři studie připouštějí, dřívější modely, podle nichž mnohé planety vznikají daleko od hvězdy a pak migrují dovnitř, nejsou v poslední době příliš populární.

Rafael Luque, Density, not radius, separates rocky and water-rich small planets orbiting M dwarf stars, Science (2022). DOI: 10.1126/science.abl7164. www.science.org/doi/10.1126/science.abl7164