Simulace gravitačních vln vyzařovaných při fúzi černých děr. Autor: NASA/Ames Research Center/C. Henze. Licence obrázku public domain.

Nejen gravitační vlny: Splynutí obřích černých děr může provázet i světelná show

Astronomové dosud dokázali zaznamenat splynutí černých děr pouze pomocí gravitačních vln. Fúze postrádala jakýkoli projev v elektromagnetickém spektru: žádný výbuch, žádný záblesk, žádná supernova, žádné světlo.
Dosud sledované splývající černé díry byly ovšem relativně malé, jejich hmotnost nepřesahovala několik desítek hmotností Slunce. Splynutí supermasivních černých děr by podle nové studie naproti tomu mohlo být doprovázeno gigantickou světelnou show. Pokud by se nám současně podařilo zachytit gravitační i elektromagnetické vlny z téže události, otevřely by se nám zcela nové možnosti studia extrémní gravitace.
Podle nového článku, který se nedávno objevil v preprintu na arXiv, je nejjednodušším způsobem, jak by šlo odhalit splynutí obřích černých děr, identifikace jasných akrečních disků, které každou z nich obklopují (tj. aktivní galaktická jádra). Ve skutečnosti už možná máme na dosah ruky kandidáta na brzké splynutí s rádiovou galaxií 0402+379. Hledání těchto párů je však obtížné a úspěch navíc vyžaduje kombinaci hned několika šťastných náhod.
Další metodou detekce srážky černých děr je hledání proměnlivosti světelného toku aktivního galaktického jádra. Jak černé díry obíhají a neustále se k sobě přibližují, celkový světelný výkon se bude téměř pravidelně měnit. Jedním z kandidátů objevených tímto postupem je blazar OJ 287, který se zjasňuje zhruba každých 12 let.
Astronomové mohou být schopni spatřit splývající černé díry i díky Dopplerovu posunu světla vydávaného touto dvojicí, a to i když by samotné černé díry rozeznat nedokázali. Jedná se o podobnou techniku, jaká se používá k identifikaci exoplanet u vzdálených hvězd.
Podle autorů studie jsou ale všechny tyto metody dosud v počátcích a než se podaří zachytit splynutí masivních černých děr, ještě to nejspíš nějakou dobu potrvá.

Tamara Bogdanovic, M. Coleman Miller, Laura Blecha, Electromagnetic Counterparts to Massive Black Hole Mergers, arXiv:2109.03262v1 [astro-ph.HE] arxiv.org/abs/2109.03262