Nanotrubička, autor Arnero, zdroj Wikipedia, licence obrázku public domain

Neurony rostou na lešení z uhlíkových nanotrubiček

Uhlíkové nanotrubičky by mohly fungovat jako substrát pro růst nervových tkání, přičemž by současně zvládly i roli modulátoru elektrické aktivity neuronů – mj. i proto, že nanotrubičky jsou dobře elektricky vodivé a adhezivní k řadě povrchů. Dokázaly by tedy zřejmě zajistit zesíťování/přenos vzruchů i mezi neurony, které se nedotýkají vlastními nervovými vlákny. Tento materiál je netoxický/biokompatibilní a vlastnosti uhlíkových trubiček lze navíc dále upravovat pomocí chemických modifikací, např. přidávání dalších prvků (dopantů). Nervovou aktivitu silně reguluje i to, jak moc jsou filmy z uhlíkových trubiček zesíťované, což zase ovlivňuje vodivost celého prostředí.
Podle studie italských vědců publikované ACS Nano představují tedy zesíťované struktury uhlíkových nanotrubiček ideální lešení, jehož podobu lze předem nastavit. Na tomto substrátu se pak dají pěstovat neurony a později vsadit do tkáně, nebo nechat takto regenerovat už přímo tkáň. Strukturu lze navíc doplnit i o elektrody. Různé formy uhlíkových nanotrubiček ovlivňují růst i adhezi nervových buněk. Obecně lze podle studie říci, že čím více jsou zesíťovány nanotrubičky, tím menší aktivitu vykonávají samotné neurony – což ale může znamenat i rychlejší opravu poškozené tkáně, když od neuronů nevyžadujeme, aby si rychle vytvořily tolik vlastních vláken/propojení.

Myriam Barrejón, Rossana Rauti, Laura Ballerini, Maurizio Prato: Chemically Cross-Linked Carbon Nanotube Films Engineered to Control Neuronal Signaling