Pixabay License. Volné pro komerční užití

Objevili enzym, který umí rozkládat tereftalát

Vědci popsali enzym, který má pomáhá rozkládat tereftalát (TPA), jeden z chemických stavebních kamenů polyethylentereftalátu (PET).
Autoři nové studie Jen DuBois z Montana State University a John McGeehan z University of Portsmouth se již v roce 2018 podíleli na objevu enzymů (PETáza a MHETáza), které dokážou rozkládat PET na TPA a etylenglykol. Co dál s etylenglykolem, v tom není problém – je součástí nemrznoucích směsí, ale má i další způsoby využití. Jak ale naložit s TPA? Kromě zpětné výroby PET moc nevíme, většina bakterií tuto látku zpracovat nedokáže. Nicméně, jak se teď zjistilo, některé bakterie rozkládající PET mají i enzym TPADO, který rozkládá i tereftalát, a to jak s vysokou účinností, tak i vysokou specifitou. Vědci nyní také pomocí rentgenové analýzy vytvořili detailní 3D strukturu enzymu, z níž je vidět, jak do sebe TPADO a tereftalát geometricky zapadají. To by mohlo dále umožnit konstrukci rychlejších a účinnějších verzí této složité molekuly.
„V posledních několika letech došlo k neuvěřitelnému pokroku v inženýrství enzymů, které rozkládají PET na jeho stavební prvky. Tato práce jde o krok dále a zabývá se dalším enzymem v kaskádě, který dokáže i tyto stavební bloky přeměnit na jednodušší molekuly. Ty pak mohou být využity bakteriemi k udržitelné výrobě dalších chemikálií a materiálů. Z plastového odpadu budeme moci získávat cenné produkty.“
Aktuálně se ročně produkuje asi 400 milionů tun plastového odpadu.

Biochemical and structural characterization of an aromatic ring–hydroxylating dioxygenase for terephthalic acid catabolism, Proceedings of the National Academy of Sciences (2022). doi.org/10.1073/pnas.2121426119