PI-55 urychluje růst rostlin

Stimulátor růstu rostlin, který vyvinuli odborníci z Univerzity Palackého ve spolupráci s Freie Universität v Berlíně, získal v těchto dnech evropský patent. Látka s pracovním názvem PI -55 dokáže utlumit rostlinu ve vnímání vlastních přirozených hormonů, což má příznivý vliv na její růst, zvětšení kořenového systému a odolnost vůči stresovým podmínkám. Evropský patent je dalším předpokladem pro komerční uplatnění látky, o němž vědci jednají.

Hormony, konkrétně cytokininy, hrají důležitou roli v celé řadě procesů souvisejících s regulací růstu a vývoje rostlin. Přínos olomouckých a berlínských odborníků však spočívá v objevu látek, které v rostlinách vnímání cytokininů naruší, a tím se pozmění jejich vývoj i růst. Technologii cytokininových antagonistů a první látku založenou na tomto principu popsali v roce 2009. Letos v červenci se celý proces udělení evropského patentu završil.

„Rostlina má svoje receptory, jimiž vnímá vlastní chemické signály – hormony. Naše látka ale receptory zablokuje, rostlinu zjednodušeně řečeno oslepí pro vnímání jejích vlastních hormonů. Pokud by se látka použila jako agrochemikálie, není nutné ji podávat ve velkých dávkách. Velká výhoda je i to, že není toxická,“ uvedl Lukáš Spíchal z vědeckého týmu Centra regionu Haná pro biotechnologický a zemědělský výzkum.

Podobná látka zatím na trhu není

Doposud se používají stimulátory, které ale fungují na odlišných principech. Přípravky založené na principu cytokininových antagonistů zatím na trhu nejsou. Patentovaná látka přitom nepředstavuje žádné ekologické riziko, podporuje růst kořenové soustavy, zvyšuje výnos plodin i jejich odolnost vůči stresovým podmínkám.

„Například mák je náchylný na sucho. Látka má ale protistresový účinek, takže pomůže rostlině tuto stresovou situaci lépe přečkat. Testování bylo úspěšné i na pšenici, ječmeni, kukuřici i řepce. Látka může být přínosem pro zemědělce všude tam, kde bude potřeba ovlivnit růst rostlin. Může pomoci řešit naléhavé problémy výživy populace,“ doplnil Spíchal.

Patentová ochrana se rozšířila na větší území

Evropský patent navazuje na český patent z roku 2009, zvyšuje patentovou ochranu látky a její územní rozsah. Na vzniku látky se podílel výzkumný tým Laboratoře růstových regulátorů pod vedením Miroslava Strnada, který stojí mimo jiné i za objevy látek na bázi rostlinných hormonů, které mají protinádorové účinky. Jedná se například o olomoucin či roskovitin.

tisková zpráva Univerzity Palackého v Olomouci