(c) Graphicstock

Poprvé měli objevit konce vláken temné hmoty

Vědci tvrdí, že s pomocí dalekohledu Subaru v kupě galaxií Coma (Vlasy Bereniky) přímo detekovali vlákna kosmické sítě temné hmoty, která se táhnou (mají táhnout) celým vesmírem.
Alespoň tedy podle jedné představy existuje temná hmota právě jako síť dlouhých tenkých vláken. Kvůli povaze temné hmoty však mohou být tato vlákna těžko zachytitelná přímo, takže astronomové obvykle mohou tyto struktury popisovat na základě pozorování galaxií a plynu uvízlého v síti. „Je to podobné, jako když vidíte mrtvý list, který jako by visel ve vzduchu – víte, že je tam pavučina, kterou nevidíte,“ praví průvodní tisková zpráva.
Kupě galaxií Coma se nachází (logicky) ve směru stejnojmenného souhvězdí ve vzdálenosti 321 milionů světelných let. Je jednou z největších a nejbližších kup galaxií, což z ní činí vhodné místo pro hledání temné hmoty. Tým vědců z jihokorejské Yonsei University došel ke svým závěrům na základě slabého čočkování.
Dalekohled Subaru nabízí správnou kombinaci vysoké citlivosti, vysokého rozlišení a širokého zorného pole (v případě relativně blízkého objektu důležité). Díky důkladné analýze dat vědci identifikovali koncové segmenty neviditelných vláken temné hmoty připojených ke kupě.
„Je to poprvé, kdy byla tato vlákna přímo potvrzena, což poskytuje nové důkazy pro myšlenku, že se sítě temné hmoty táhnou napříč vesmírem,“ praví dále tisková zpráva. (Poznámka PH: Samozřejmě zastánci jiných koncepcí, než je temná hmota, přijdou zřejmě s vlastním vysvětlením pozorování.)

Kim HyeongHan et al, Weak-lensing detection of intracluster filaments in the Coma cluster, Nature Astronomy (2024). DOI: 10.1038/s41550-023-02164-w
Zdroj: Subaru Telescope / Phys.org

Temná hmota v oblasti kupy galaxií Coma. Rozložení temné hmoty vypočtené na základě tohoto výzkumu (tmavě zelený obláček). Jsou vidět vlákna temné hmoty táhnoucí se miliony světelných let. Kredit: HyeongHan et al.

SIDM: Jiná verze temné hmoty než CDM