Pixabay License

Proč je moč žlutá?

Vědci z University of Maryland a National Institutes of Health objevili enzym, který je zodpovědný za žlutou barvu moči. Bilirubin reduktáza podle autorů studie otevírá cestu k dalšímu výzkumu role střevního mikrobiomu při onemocněních, jako je žloutenka a zánětlivá střevní onemocnění. Opravdu zajímavé je, že dosud se prý o příčině zabarvení moči nevědělo, přitom málo biologických jevů/dějů/produktů je běžnějších.
Při rozpadu červených krvinek po uplynutí jejich cca půlroční životnosti vzniká jako vedlejší produkt jasně oranžové barvivo bilirubin. Ten je obvykle vylučován do střeva a odtud odchází z těla, ale bývá rovněž částečně reabsorbován. Nadměrná reabsorpce může vést k hromadění bilirubinu v krvi a výsledkem je pak žloutenka (žloutnutí kůže a očí). Ve střevech také mohou bilirubin přeměnit na jiné sloučeniny zdejší mikroorganismy.
Střevní mikroby mají geny kódující enzym bilirubinreduktázu, který přeměňuje bilirubin na bezbarvý urobilinogen. Ten se pak dále spontánně rozkládá na urobilin – a právě tato molekula je zodpovědná za žlutou barvu moči. (Přesněji řečeno: urobilin byl se zbarvením moči spojován již dříve, to ne zase že se o tom nevědělo, ale nebyl znám mechanismus jeho vzniku; průvodní tisková zpráva tedy dále poněkud zjemňuje tvrzení uvedené výše.)
Kromě vyřešení vědecké záhady by nová zjištění mohla mít i důležité důsledky v medicíně. Výzkumníci totiž zjistili, že bilirubinreduktáza je přítomna téměř u všech zdravých dospělých, ale často chybí u novorozenců a lidí se zánětlivým onemocněním střev. Předpokládají, že nepřítomnost bilirubinreduktázy může přispívat k dětské žloutence a tvorbě pigmentových žlučových kamenů. I tyto poruchy tedy mohou nějak souviset s bakteriemi ve střevě. Střevní mikrobiom je již spojován s různými nemocemi a poruchami, od alergií přes artritidu po lupénku. Nyní do této řady tedy přibyla žloutenka a zánětlivá střevní onemocnění.

BilR is a gut microbial enzyme that reduces bilirubin to urobilinogen, Nature Microbiology (2024). DOI: 10.1038/s41564-023-01549-x