Credit: NTNU

Psát rukou je pro učení lepší, potvrdil další výzkum

Další výzkum potvrdil, že psaní rukou v mozku aktivuje trochu jiné obvody než při používání klávesnice. Propojení při psaní rukou je mnohem komplexnější, což má vliv pro tvorbu paměti a kódování nových informací. Takže kdo si zapisuje poznámky rukou, příslušné informace se přitom snáz naučí (trochu zjednodušeně řečeno).
Výzkumníci shromáždili údaje EEG od 36 univerzitních studentů, kteří byli opakovaně vyzváni, aby digitálním perem nebo na klávesnici psali slovo, které se objevilo na obrazovce.
Při každé výzvě bylo po dobu pěti sekund zaznamenáváno EEG s vysokou hustotou, které měří elektrickou aktivitu v mozku pomocí 256 malých senzorů všitých do síťky a umístěných nad hlavou. Propojení různých oblastí mozku se zvýšilo, když účastníci psali rukou, ale ne na klávesnici.
Rozhodující vliv má zřejmě nutnost přesné koordinace pohybu prstů při psaní písmen. Zajímavou otázkou v této souvislosti je, zda třeba by ještě účinnější – z pohledu učení – nebylo psát tiskacími písmeny, které by vyžadovaly ještě lepší koordinaci. To by ale zase bylo na úkor rychlosti psaní a lidé by se pak na to asi také museli speciálně soustředit (namísto toho, aby poslouchali na přednášce obsah sdělení, např.).
Naopak pouhý pohyb spočívající v opakovaném, stejném úderu prstem do klávesy je pro mozek méně stimulující. „To také vysvětluje, proč děti, které se naučily psát a číst na tabletu, mohou mít potíže s rozlišováním písmen, která jsou navzájem zrcadlovými obrazy, například „b“ a „d“. Doslova nepocítily svým tělem, jaké to je, když tato písmena vytvářejí,“ uvádí spoluautorka studie Audrey van der Meer z Norwegian University of Science and Technology.
Studie tedy doporučuje rozhodně děti učit psát rukou a minimálně jim umožnit, aby si rukou psali i poznámky. Naopak nikdo asi nepožaduje, aby rukou studenti psali delší práce, které odevzdávají…

Handwriting but not Typewriting Leads to Widespread Brain Connectivity: A High-Density EEG Study with Implications for the Classroom, Frontiers in Psychology (2024). DOI: 10.3389/fpsyg.2023.1219945
Zdroj: Frotiers / MedicalXpress.com

Elektrony v grafenu mohou vytvářet zlomkové náboje

Ve velmi zvláštních stavech hmoty se elektrony mohou štěpit na zlomky a ty pak mají …

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Používáme soubory cookies pro přizpůsobení obsahu webu a sledování návštěvnosti. Data o používání webu sdílíme s našimi partnery pro cílení reklamy a analýzu návštěvnosti. Více informací

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close