Vnitřní jádro začalo kolem roku 2010 snižovat svou rychlost a pohybuje se pomaleji než zemský povrch. Kredit: University of Southern California

Rotace vnitřního jádra Země se zpomalila

Vědci prokázali, že vnitřní jádro Země ve vztahu k povrchu planety couvá – zpomaluje.

O pohybu vnitřního jádra se ve vědecké komunitě diskutuje již dvě desetiletí. Některé výzkumy naznačovaly, že vnitřní jádro rotuje rychleji než povrch planety. Nová studie University of Southern California poskytuje (má poskytovat) naproti tomu jednoznačný důkaz, že vnitřní jádro začalo kolem roku 2010 snižovat svou rychlost a pohybuje se pomaleji než povrch Země.
Vnitřní jádro je pevná železo-niklová koule obklopená tekutým železo-niklovým vnějším jádrem. Vnitřní jádro je zhruba stejně velké jako Měsíc, nachází se více než 3 000 kilometrů pod našima nohama a představuje pro výzkumníky výzvu. Vědci musí k vytvoření zobrazení pohybu vnitřního jádra využívat seismické vlny zemětřesení.
John Vidale z USC a Wei Wang z Čínské akademie věd využili na rozdíl od jiných výzkumů opakující se zemětřesení. Opakovaná zemětřesení jsou seismické události, které se vyskytují na stejném místě a vytvářejí identické seismogramy.
V této studii vědci shromáždili a analyzovali seismická data zaznamenaná v okolí Jižních Sandwichových ostrovů (na jihu Atlantiku, mezi Argentinou a Antarktidou, řekněme) ze 121 opakujících se zemětřesení, ke nimž došlo v letech 1991 až 2023. Využili také data z dvojích sovětských jaderných testů v letech 1971-1974 a opakovaných francouzských a amerických jaderných testů z jiných studií vnitřního jádra Země.
J. Vidale uvedl, že zpomalování rychlosti vnitřního jádra je způsobeno vířením vnějšího jádra z tekutého železa, které ho obklopuje a které vytváří magnetické pole Země, a také gravitačními tahy z hustých oblastí výše položeného kamenného zemského pláště.
O důsledcích této změny pohybu vnitřního jádra na zemský povrch lze pouze spekulovat. „Couvání“ vnitřního jádra může změnit délku dne o zlomky sekundy, což je ovšem zajímavé pouze teoreticky. Budoucí výzkum vědců z USC usiluje o ještě podrobnější zmapování trajektorie vnitřního jádra, aby se přesně odhalilo, proč se posouvá.

Wei Wang et al, Inner core backtracking by seismic waveform change reversals, Nature (2024). DOI: 10.1038/s41586-024-07536-4
Zdroj: University of Southern California / Phys.org, přeloženo / zkráceno

Kolik je ve vesmíru světla? Sonda New Horizons asi vyřešila záhadu

Jak temný, respektive naopak světlý, je hluboký vesmír? Astronomové možná konečně odpověděli na tuto dlouholetou …

1. Jaký bude vliv na magnetické pole Země?