(c) Graphicstock

Samozřízených aut stačí málo, už to zlepší provoz

Než silnice ovládnou samořízená auta, nastane kdovíjak dlouhé přechodné období, v němž budou oba typy vozidel existovat vedle sebe (nehledě na auta s různou mírou automatizace řízení). Řada studií počítá s tím, že v první fázi s minimem autonomních aut nebude patrný žádný pokrok, nebo by dokonce efektivita provozu mohla ještě klesnout, což by mohlo vyvolat i skepsi ohledně celé technologie a další změny brzdit.
Nová studie z izraelské Bar-Ilan University (hlavní autoři Amir Goldental a Ido Kanter) přichází s opačným modelem. Podle autorů práce už malý podíl (méně než 5 %) vzájemně spolupracujících samořízených aut dokáže zvýšit rychlost a bezpečnost dopravy, zvýšením její plynulosti pak navíc snížit spotřebu energie.
Model publikovaný v Journal of Physics A: Mathematical and Theoretical ukazuje dopad samořízených aut i na víceproudé silnici, kde se dosud předpokládalo, že k ovlivnění provozu musí být samořízených vozů hodně, protože lidští řidiči je mohou jednoduše ob/předjíždět. Nemá to odpovídat realitě, jak ukazuje následující video. Sada pokynů, jimiž se přitom musí řídit samořízené vozy, přitom ani není nijak sofistikovaná. Spolupracující autonomní auta už v malém počtu dokáží vytvořit uspořádané struktury, které řídí provoz jako celek. Přetíženou dopravu se takto podařilo optimalizovat za méně než 2 minuty.
5 % autonomních aut dokáže zvýšit rychlost provozu až o 40 % a snížit spotřebu paliva o 28 %. Není přitom potřeba žádná centrální řídicí agent a samořízená auta spolu ani nijak nekomunikují – prostě jen sledují okolní vozy podle předem popsaných pravidel (reakce vyplývající ze situace), ani nerozlišují (PH: chápu-li to tedy dobře), zda okolní vozy řídí lidé. V situaci, kdy by navíc vůz dokázal komunikovat s vozy stejnými, eventuálně s jinými autonomními auty (poznámka PH: třeba i s trochu odlišnou, ale známou sadou pravidel?), by optimalizace provozu byla jistě ještě mnohem větší a rychlejší…

Už malý podíl autonomních aut (zeleně) dokáže vytvářet koordinované chování, které vylepšuje silniční provoz jako celek. Credit: Amir Goldental, Bar-Ilan University

Amir Goldental et al, A minority of self-organizing autonomous vehicles significantly increase freeway traffic flow, Journal of Physics A: Mathematical and Theoretical (2020). DOI: 10.1088/1751-8121/abb1e1
Zdroj: Bar-Ilan University / Eurekalert

Thomsonův jev závisí na směru magnetického pole

Na japonském National Institute for Materials Science (NIMS) se podařilo přímo pozorovat anizotropní magnetický Thomsonův …

6 comments

  1. Roman Dubravský

    Z animace ovšem vyplývá pravý opak – „domlouvající se“ autonomní vozy efektivně „zašpuntují“ celý jízdní pás, zbrzdí všechny ostatní a vytvoří podmínky pro jízdu v nebezpečně malých rozestupech.

  2. Teorie modelu ale nepočítá s naštvaností, troubením,…
    Nerad bych byl v autonomním autě, které pak naštvaný řidič zablokuje…

  3. Pavel Houser

    ad „nerad bych byl v autonomnim aute“ – bude clovek spat nebo nekde na neco klikat, se sluchatky ve VR, vubec nezaregistruje, co se kolem deje? 🙂

    ad spuntovani apod. ono to muze byt i neco jako veznovo dilema (zminovano v puvodni studii) – normalne ridici funguji, aby jeli rychleji, ale celek pak rychleji nejede. pisi tam, ze autonomni auta spolu nekomunikuji; ze to vypada jako koordinovane chovani, asi vyplyva ze zadanych pravidel (jak se radi vedle sebe/spuntuji – kdyby vedle nich bylo stejne se chovajici auto rizene clovekem, bude to fungovat stejne…?)

    ale jsa neridic, rozhodne nechci tvrdit nic moc kategoricky.

  4. Model nepočítá se zásadním faktorem – se systémovými a protisystémovými černými hackery. Boj o řízení lidí má mnoho forem, tato je z těch novějších, bez RFID.

  5. Vadný systém

    Model je vadný, nepočítá s černými hackery systémovými i protisystémovými.

  6. Podle aktualnich predpisu by auto v levem pruhu melo uvolnit misto rychlejsim autum. Tohle chovani je na mastnou pokutu. Maji jeste co zlepsovat

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Používáme soubory cookies pro přizpůsobení obsahu webu a sledování návštěvnosti. Data o používání webu sdílíme s našimi partnery pro cílení reklamy a analýzu návštěvnosti. Více informací

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close