Sb20Au12K: Kuriózní klecová molekula z kovů

Chemikové z tří čínských univerzit a Universidad San Sebastián v Chile poprvé připravili molekulu podobnou fullerenu, která je tvořena výhradně atomy kovů.
Řada „klecových“ uhlíkových molekul typu C60 a C70 se dá modifikovat tak, aby obsahovaly kovy (např. uvnitř struktury), až dosud ale nikdo nepřipravil podobnou molekulu čistě z kovů. Nyní se to podařilo. Molekula se skládá z atomů antimonu, zlata a draslíku a její vzorec je Sb20Au12K. Atom draslíku je přitom umístěn ve středu dvanáctistěnu, jehož vrcholy tvoří pětiúhelníky antimonu. Ve středu stěn se nacházejí atomy zlata (poznámka: celé to zní málem jako cvičení z antické geometrie/filozofie, viz i třeba Platonův Timaios apod. :-)). Cluster jako celek má elektrický náboj 5-.
Postup přípravy kombinoval vysokoteplotní syntézu v pevné fázi s organokovovou chemií.
Samotná molekulu je nestabilní a sama o sobě nejspíš k ničemu. Nicméně podobné (resp. odtud odvozené) struktury by mohly třeba fungovat jako superatomy, např. s kulovým tvarem a aromatickým uspořádáním elektronů. Použité metody, resp. postupy jim podobné, by mohly sloužit i k syntéza dalších nanostruktur.

Cluster K@Au12Sb20. Credit: Science (2023). DOI: 10.1126/science.adj6491