(c) Graphicstock

Skyrmiony i jiné fázové přechody lze vytvořit i elektrickým proudem

Výzkumníci z japonského centra RIKEN prokázali, že fázové změny v materiálu lze vyvolat pouhým dočasným přivedením elektrického proudu. Fázové přechody se změnou parametrů prostředí, jako je teplota, magnetické pole nebo tlak, vyvolávají běžně, u proudu se to však podařilo prokázat vůbec poprvé. Vědci vytvořil 18 mikrometrů dlouhou tyč ze slitiny manganu a křemíku a připojil k ní elektrické kontakty. Elektrická měření potvrdila vznik skyrmionové fáze při teplotě přibližně -250 °C. Po zapnutí elektrického proudu skyrmionová fáze zmizela.
Skyrmiony („magnetické víry“) by mohly fungovat jako metoda ukládání dat. Nabízely by vysokou energetickou účinnost i hustotu dat. Přitom by bylo výhodné mít k dispozici i techniku, která se všemi skyrmiony dokáže manipulovat najednou v celém vzorku, vytvářet je a mazat. (Poznámka: Mj. i protože se uvažuje třeba o přístupu, kdy by data nekódovaly vlastnosti skyrmionu, ale pouze jeho samotná přítomnost, je/není).
Důležité je, že autoři studie vyloučili možnost, že by k fázové změně došlo v důsledku ohřevu materiálu proudem, nejednalo se tedy o termodynamický fázový přechod a už vůbec ne o změnu vyvolanou tím, že by proud kus materiálu vypálil. Zajímavé je, že u větších vzorků se podobný jev vyvolat nepodařilo, při „netermodynamické fázové změně“ (poznámka: zní divně, ale tak to označuje průvodní tisková zpráva) hrála tedy roli právě omezená geometrie.

Takuro Sato et al, Nonthermal current-induced transition from skyrmion lattice to nontopological magnetic phase in spatially confined MnSi, Physical Review B (2022). DOI: 10.1103/PhysRevB.106.144425