Credit: NASA Goddard/JAXA/Dan Gallagher

Ve vzorcích z asteroidu Ryugu nakonec našli i uracil

Další analýza vzorků z asteroidu Ryugu, které odebrala sonda Hayabusa2 Japonské vesmírné agentury, zjistila vedle aminokyselin i nukleové báze, konkrétně uracil. Ve stejných vzorcích byla objevena také kyselina nikotinová (vitamin B3, niacin), která je důležitým kofaktorem metabolických reakcí (přesněji řečeno, z niacinu se vyrábějí NAD+ a NADP+, které přenášejí elektrony při redoxních reakcích).
Studie mezinárodního týmu, který vedl Yasuhiro Oba z Hokkaido University, tak přináší další důkazy, že hlavní stavební kameny pozemského života vznikají i ve vesmíru a mohly být na Zemi dopraveny meteority. Předcházející analýza nukleové báze nezjistila. Viz také: Ve vzorcích z asteroidu Ryugu našli aminokyseliny

Dusíkaté báze již byly dříve nalezeny v některých meteoritech, ale přece jen nový výsledek je přesvědčivější. V případě meteoritů stále zůstává možnost kontaminace materiálu až na Zemi.
Výzkumníci získali uracil a niacin namáčením částic 2 vzorků (A0106 a C0107) z Ryugu v horké vodě, po kterém následovaly analýzy pomocí kapalinové chromatografie a hmotnostní spektrometrie s vysokým rozlišením. „Uracil jsme ve vzorcích našli v malém množství, v rozmezí 6-32 částic na miliardu (ppb), zatímco vitamin B3 byl hojnější, v rozmezí 49-99 ppb,“ dodává N. Oba. Vědci předpokládají, že rozdíl v koncentracích mezi oběma vzorky odebranými z různých míst na Ryugu je pravděpodobně způsoben vystavením (přece jen citlivých molekul) extrémnímu prostředí ve vesmíru, s výkyvy teplot, tvrdým zářením atd.

Yasuhiro Oba, Uracil in the carbonaceous asteroid (162173) Ryugu, Nature Communications (2023). DOI: 10.1038/s41467-023-36904-3. www.nature.com/articles/s41467-023-36904-3
Zdroj: Hokkaido University / Phys.org

Poznámka: Ono samozřejmě složitější organické látky mohly klidně vzniknout i na Zemi. Pokud se sem dostaly už hotové, řekněme, že vše mohlo být jednodušší/rychlejší a prebiotická fáze evoluce se mohla zkrátit – a je fakt, že život se objevil prakticky hned poté, co Země vychladla. Na druhé straně – otázkou je, zda se na Zem dostaly z vesmíru organické látky v takovém množství, aby to hrálo podstatnější roli.