Organické látky na asteroidu Ryugu. Credit: NASA/JAXA/Dan Gallagher

Ve vzorcích z asteroidu Ryugu našli aminokyseliny

Podle souboru chemických analýz vzorku z povrchu asteroidu Ryugu, který na Zemi dopravila japonská sonda Hayabusa2, obsahuje asteroid velké množství různých organických molekul, kvalitativně i kvantitativně. Výsledky podporují teorii, že organický materiál z vesmíru přinesený kometami přispěl k pozemské prebiotické chemii – řada sloučenin se na Zem dostala už předsyntetizovaných předem, nemusela zde vznikat znovu.
Analýzy vzorku provedla NASA a mezinárodní tým dalších vědců.
Ve vzorku se podařilo najít několik aminokyselin a mnoho typů organických látek, které zřejmě vznikly v přítomnosti kapalné vody. Identifikováno bylo několik různých alifatických aminů, karboxylových kyselin, polycyklických aromatických uhlovodíků a heterocyklických sloučenin obsahujících dusík (dusíkové heterocykly tvoří i báze nukleových kyselin). Přitom samozřejmě prostředí na povrchu asteroidu je velmi drsné, povrch je vystaven prudkým změnám teploty, ultrafialovému záření, kosmickému záření z jiných zdrojů než ze Slunce a vysokému vakuu. Nicméně v zrnkách hornin jsou podle všeho organické molekuly dostatečně chráněny.
„Tyto molekuly mohou být transportovány po celé sluneční soustavě a potenciálně se rozptýlit jako částice meziplanetárního prachu poté, co by byly vyvrženy z nejsvrchnější vrstvy asteroidu v důsledku nárazů nebo jiných příčin,“ uvádí hlavní autor nové studie Hiroshi Naraoka (japonská Kyushu University, Fukuoka).
Z hlediska objevených aminokyselin odpovídají předběžné výsledky z Ryugu složení některých typů meteoritů bohatých na uhlík – těm, které mají původ v prostředí obsahujícím dostatek vody. V některých z těchto meteoritů však analýza také odhalila jednoduché sacharidy a přímo báze nukleových kyselin; ty se zatím ve vzorcích z Ryugu nenašly. „Je možné, že tyto sloučeniny jsou v asteroidu Ryugu přítomny, ale jsou pod našimi analytickými detekčními limity vzhledem k relativně malé hmotnosti vzorku, který je k dispozici pro studium,“ říká spoluautor studie Daniel Glavin z NASA.
Sonda Hayabusa2 odebrala vzorky z asteroidu 22. února 2019 a dopravila je na Zemi 6. prosince 2020. V červenci 2021 byly extrahovány v Japonsku a na podzim 2021 analyzovány v Goddardově centru NASA. Velmi malé množství vzorku (30 miligramů) bylo vyčleněno pro mezinárodní tým pro analýzu rozpustných organických látek. Tento vzorek byl extrahován v mnoha různých rozpouštědlech a analyzován v laboratořích v Japonsku, v Goddardově centru NASA i v Evropě za použití obrovského množství přístrojů a různých analytických technik.
„Provedeme přímé srovnání vzorků z Ryugu a vzorku z asteroidu Bennu, až jej mise NASA OSIRIS-REx v roce 2023 dopraví zpět na Zemi,“ uvádí k dalším plánům Jason Dworkin z Goddardova centra NASA. „Očekáváme, že sonda OSIRIS-REx přiveze z Bennu mnohem větší vzorek a poskytne nám další důležitou příležitost hledat stopové organické stavební prvky života na asteroidu bohatém na uhlík.“

Hiroshi Naraoka, Soluble organic molecules in samples of the carbonaceous asteroid (162173) Ryugu, Science (2023). DOI: 10.1126/science.abn9033. www.science.org/doi/10.1126/science.abn9033