Rypoš lysý Heterocephalus glaber, autor obrázku: Ltshears - Trisha M Shears, zdroj: Wikipedia, licence obrázku public domain

Vědci vložili myším geny rypošů, ty pak žily déle

Výzkumníci úspěšně přenesli „gen dlouhověkosti“ z rypošů lysých do myší, což vedlo ke zlepšení jejich zdravotního stavu i prodloužení života.

Rypoš lysý je velmi ojedinělý hlodavec; svou socialitou připomíná společensky žijící hmyz, prakticky se jedná o „studenokrevného savce“, vzhledem ke své velikosti se dožívá velmi vysokého věku (dokonce se objevily studie, podle nichž „nestárne“, tj. pravděpodobnost úmrtí s věkem neroste). Může se dožít až 41 let, téměř desetkrát více než hlodavci podobné velikosti. Na rozdíl od mnoha jiných druhů u rypošů lysých s přibývajícím věkem neroste (nebo příliš neroste apod.) výskyt chorob, včetně neurodegenerativních a kardiovaskulárních onemocnění, artritidy a rakoviny.

Viz také: Rypoš lysý prý nestárne

Přenos speciálního genu zřejmě odpovědného za opravné procesy v buňkách nyní ukázal, že by takto šlo prodlužovat i dobu života dalších druhů savců, možná i včetně člověka.
Vědci již dříve zjistili, že gen HMW-HA bude zřejmě jedním z mechanismů zodpovědných za neobvyklou odolnost rypošů lysých proti rakovině. Ve srovnání s myšmi a lidmi mají rypoši v těle asi desetkrát více HMW-HA. Když se HMW-HA z buněk rypošů odstranil, tyto buňky tvořily nádory častěji.
Vera Gorbunova, Andrei Seluanov z Rochesterské univerzity a jejich kolegové uvádějí, že konkrétně přenesli gen zodpovědný za tvorbu vysokomolekulární kyseliny hyaluronové (HMW-HA), což vedlo ke zlepšení zdravotního stavu a prodloužení průměrné délky života myší přibližně o 4,4 %. Příslušný gen vytváří přesněji řečeno protein, který pak produkuje vlastní HMW-HA. Mají ho všichni savci, ale u rypoše zřejmě příslušná podoba genu vede k jeho větší expresi. Myši s rypoší verzí genu vykazovaly lepší ochranu proti spontánně vznikajícím nádorům i chemicky vyvolané rakovině kůže. Měly také lepší celkový zdravotní stav, trpěly méně záněty v různých částech těla (záněty jsou charakteristickým znakem stárnutí) a udržovaly si zdravější střevní systém. HMW-HA nejspíš přímo reguluje imunitní systém.

Zhihui Zhang et al, Increased hyaluronan by naked mole-rat Has2 improves healthspan in mice, Nature (2023). DOI: 10.1038/s41586-023-06463-0
Zdroj: University of Rochester / Phys.org a další

Navíc jistě nepůjde o jediný speciální gen rypoše lysého. A 4,4 % je strašně moc (i když u člověka, evolučně od rypoše podstatně vzdálenějšího než myš, by nejspíš efekt byl slabší).
Kdyby opravdu šlo jen o HMW-HA, to by se nemusela provádět genetická modifikace, ale stačilo by podávat tuto látku jako málem zázračný doplněk? Nejspíš to tedy bude složitější. Jak ovšem uvádí průvodní tisková zpráva ke studii, možným řešením u člověka by také bylo zpomalení degradace HMW-HA. Vědci tvrdí, že již i identifikovali některé molekuly, které zpomalují degradaci hyaluronanu, a testují je v preklinických studiích.
„Rypošem“ se výše vždy myslí výhradně rypoš lysý. Rypošů je mnoho druhů, ani ne všichni žijí sociálně (a „eusociálně“ vedle rypoše lysého už jen rypoš damarský).