Meteorit Curious Marie, bíle inkluze bohaté na vápník a hliník. Credit: Planetary Society

Curious Marie: Další meteorit skrývá částice starší než Sluneční soustava

V polovině tohoto měsíce vzbudil velký zájem médií meteorit Murchison; analýza ukázala, že obsahoval materiál starší než Sluneční soustava. Nakonec se nemusí jednat o takovou výjimku – totéž nejspíš platí i pro kousky karbidu křemíku v zrnech meteoritu Curious Marie, pojmenovaném na počest Marie Curie.
Podle tiskové zprávy Washington University v St. Louis není na nové objevu nejzajímavější ani samotné nalezení takto starého materiálu, ale to, že příslušná zrna „mezihvězdné hmoty“ byla objevena tam, kde se to nepředpokládalo. Čekali bychom totiž, že podmínkách při vzniku sluneční soustavy budou zničena, uvedla Olga Pravdivtseva, hlavní autorka studie publikované v Nature Astronomy.
Meteorit obsahuje částice typu CAI (calcium-aluminum-rich inclusion), tedy obsahují velké množství vápníku a hliníku. Má jít o jedny z prvních objektů, které kondenzovaly v mlhovině, z niž se později utvořilo Slunce i zbytek Sluneční soustavy. Když si vědci meteorit Curious Marie vypůjčili ze sbírek Chicago Field Museum, objevili zde navíc karbid křemíku, který má být ještě starší než samotná zrna CAI. Přitom by tyto kousky („inkluze v inkluzích“?) měly za teplot formování sluneční soustavy (tam, kde vznikaly inkluze CAI, nad 1200 °C) vzít za své; samotný materiál z vápníku a hliníku je žáruvzdorný. Vyplývá z toho, že prostředí ve vznikající sluneční soustavě bylo různorodější a ne všechny CAI vznikala stejně.
Pro samotnou analýzu byl použit kousek meteoritu o hmotnosti 20 mg. Na existenci karbidu křemíku prý upozornil „podpis“ vzácných plynů uvolňovaných při postupném zahřívání vzorku, složení uvolňované směsi se určovalo pomocí hmotností spektrometrie. Tato metoda byla použita již dříve, a to v obdobných případech, nicméně předcházející týmům se při analýze jiných meteoritů kousky karbidu křemíku v inkluzích a z vápníku a hliníku identifikovat nepodařilo.

O. Pravdivtseva et al, Evidence of presolar SiC in the Allende Curious Marie calcium–aluminium-rich inclusion, Nature Astronomy (2020). DOI: 10.1038/s41550-019-1000-z
Zdroj: Washington University in St. Louis/Phys.org

Samotnou metodu – jak z měnícího se složení unikajících vzácných plynů při zahřívání vzorku určit, že materiál obsahuje SiC – tisková zpráva nepopisuje. (Šlo spíše o objev samotného SiC, nebo o jeho datování? Asi to, že SiC je nějak uvnitř, ukazuje, že musí být starší než CAI?)
Laicky – celé to má asi mj. ukazovat, že CAI mohly vznikat i chladnějších oblastech Sluneční soustavy Dosud se předpokládalo, že CAI vznikaly v horku a až později byly transportovány do vnějších, chladnějších oblastí rodící se Sluneční soustavy, z nichž se formovaly planety.
Meteorit Curious Marie je podle všeho zase kusem dalšího většího meteoritu Allende, který dopadl v severním Mexiku v roce 2019. (Matrjoška: Allende – Currious Marie – CAI – SiC)

1. Mám doma zajímavé „horniny s bílými skvrnami jako ten výše vyfocený. Ráda bych věděla o jakou horninu se jedná.

2. Dobrý večer. Mohl by jste mi prosím říci o jakou horninu se jedná. Mám doma kámen, podobný Vašemu meteoritu, s bílými skvrnami. Zasílám emailovou adresu a mohu zaslat fotografie. Děkuji. S pozdravem, Havránková Dana.