Credit: (c) NASA/JPL-Caltech/DSS

Další studie zpochybňuje temnou hmotu v primordiálních černých dírách

Alespoň pokud jde o milimetrové primordiální černé díry do hmotnosti Měsíce.

Primordiální černé díry, tedy takové, které se vytvořily krátce po velkém třesku (jinak než gravitačním kolapsem zestárlých hvězd), se stále pokládají za možného kandidáta na temnou hmotu. Příslušná představa je často odmítána. Svědčí pro ni (ironicky míněno) to, že jsme nikdy nenašli ani primordiální černou díru, ani temnou hmotu, takže je logické obě věci spojit a nedostaneme se do žádného rozporu.

Viz také: V primordiálních černých dírách se temná hmota neskrývá

Primordiální černé díry by mohly vznikat už v první sekundě po velkém třesku, alespoň dle názoru Stephena Hawkinga. Svými parametry by se mohly pohybovat od mikroskopických měřítek až po hmotnosti kolem 100 000 Sluncí. Nový výzkum vědců z Kavli Institute for the Physics and Mathematics of the Universe se soustředil na primordiální černé díry o rozměrech milimetrů, jejichž hmotnost by dosahovala maximálně našeho Měsíce.
Masahiro Takada, Naoki Yasuda, Hiroko Niikura a jejich kolegové z Japonska, USA a Indie pátrali po primordiálních černých dírách mezi Zemí a galaxií Andromeda (nejbližší soused Mléčné dráhy ve vzdálenosti 2,5 milionu světelných let). Cílem bylo zkusit v datech z dalekohledu Subaru na Havaji najít hvězdy, jejichž obraz by byl deformován jinak neviditelnou gravitační čočkou – právě to by mohla být ona primordiální černá díra. Navíc by se vliv gravitační čočky (mj. na jasnost hvězdy) měnil s tím, jak by se poloha hvězdy a primordiální černé díry vůči Zemi posouvala. Autoři výzkumu prošli 190 po sobě jdoucích snímků galaxie Andromeda. Očekávali, že v případě existence primordiálních černých děr menších než Měsíc by v datech měli najít asi 1 000 gravitačních mikročoček (tento odhad je výsledkem předpokladu, že všechna temná hmota v galaxii v Andromedě by byla soustředěna v miniaturních černých dírách, dále se započítá celkový počet hvězd v galaxii atd.).
Dalekohled celkem vyfotografoval 90 milionů hvězd, projít a zpracovat tato data trvalo vědcům dva roky. Výsledek: efekt gravitační čočky odpovídající miniaturní primordiální černé díře byl objeven pouze v jediném případě. Pokud tedy takové primordiální černé díry vůbec existují, rozhodně je krajně nepravděpodobné, že bychom je mohli použít k objasnění temné hmoty. Jiné studie již dříve z této role vyloučily primordiální černé díry odlišných velikostí.
Autoři studie ovšem tvrdí, že jimi použité metody by mohly dokázat odlišit primordiální černé díry od těch běžných, „hvězdných“. Je možné, že některé černé díry, považované za závěrečná stadia hvězd a mající odpovídající hmotnosti, ve skutečnosti pocházejí už z doby těsně po velkém třesku, tvrdí alespoň Hiroko Niikura.
Zdroj: University of Tokyo/Phys.org