Galaxie NGC1052-DF4 (uprostřed) se zdá být nenarušená, ve skutečnosti na ni ale působí větší galaxie NGC1035 (vlevo). Credit: M. Montes et al.

Galaxie si navzájem kradou temnou hmotu

Tu a tam se objeví překvapující zpráva, že galaxie XY podle všeho neobsahuje temnou hmotu, nebo jí obsahuje nápadně málo či zase moc. Mnohdy pak další studie tvrdí, že všechno je jinak a podíl temné hmoty je vlastně normální. Následující výzkum má ukazovat, že temná hmota opravdu může být rozdělena disproporčně, a to kvůli tomu, že mezi galaxiemi „teče“ jinak než hmota běžná.
V loňském roce takto astronomové zjistili nepřítomnost temné hmoty u galaxie NGC1052-DF4. Ta se přitom zdála být jinak stabilní a nijak netypická. Vznikla otázka, jak taková galaxie mohla vůbec vzniknout (někteří zastánci temné hmoty se domnívají, že galaxie tvořené pouze běžnou hmotou by se vůbec nemohly utvořit nebo se neudržely pohromadě). Nová studie vědců z University of New South Wales a dalších institucí přináší nyní vysvětlení. Hlavní autorka práce Mireia Montes tvrdí, že NGC1052-DF4 o svou temnou hmotu přišla. Na vině je sousední galaxie NGC1035 a její gravitační působení. Přitom polyká z galaxie NGC1052-DF4 nejen temnou hmotu, ale částečně i hvězdy. Nicméně distribuce obou typů hmoty v galaxiích se liší (temná hmota tvoří podle všeho okrajové halo), takže temná hmota zmizela prakticky zcela (v jiných případech by výsledkem byl nápadně narušený poměr mezi oběma typy hmoty). Z hvězd jsou v důsledku slapových jevů přednostně vytrhovány ty menší. To, že vůbec pozorujeme krádeže hvězd, by mělo znamenat, že přesun temné hmoty proběhl již dříve.
Ve vesmíru slapové jevy na úrovni galaxií nejčastěji způsobují změnu jejich tvaru. NGC1052-DF4 představovala záhadu i proto, že její tvar je symetrický, jako by ji žádné vnější síly nenarušovaly. Nová pozorování ale ukázala, že ve vnějších částech jsou už patrné tzv. přílivové ocasy.
Zajímavý je i jiný závěr studie. Za předpokladu, že galaxie potřebují temnou hmotu ke svému vzniku i udržení se pohromadě, lze předpovědět, že NGC1052-DF4 čeká nevyhnutelná rozpad. Zbudou po ní osamělé hvězdy v prázdnotě, větší galaxie tu menší nepohltí zcela.
Výsledky jsou založeny na pozorování pomocí dalekohledu IAC80, Gran Telescopio Canarias a Hubbleova vesmírného dalekohledu. V blízké budoucnosti pozorování tohoto typu výrazně zpřesní Observatoř Věry Rubinové. V jejím rámci by měl v roce 2023 začít projekt Legacy Survey for Space and Time.

Mireia Montes et al. The Galaxy „Missing Dark Matter“ NGC 1052-DF4 is Undergoing Tidal Disruption, The Astrophysical Journal (2020). DOI: 10.3847/1538-4357/abc340
Zdroj: University of New South Wales / Phys.org

Jak se s podobnými jevy vypořádávají teorie konkurenční k temné hmotě, např. modifikovaná newtonovská dynamika? Kde temná hmota schází, upravené vzorečky pro závislost gravitační síly na hmotnosti fungovat přestanou, ne (respektive „přidané členy“ budou mít najednou nulovou hodnotu)?
Z druhé strany, neměli bychom tedy současně detekovat větší než obvyklý podíl temné hmoty u zlodějské galaxie NGC1035?