Vypreparované tělo Balta. Credit: Cleveland Museum of Natural History

Genom slavného psa Balta ukázal, že nebyl husky, malamut ani wolfdog

Balto je jedním ze psích hrdinů. Tento saňový pes se v roce 1925 podílel na dovezení vakcíny do aljašské osady Nome, když zde vypukla epidemie záškrtu. Po své smrti v roce 1933 byl Balto vycpán. Uvádí se, že šlo o sibiřského huskyho, ale jako dnešní husky úplně nevypadal (mnozí saňoví psi jsou co do vhledu značně různorodí, „ustálení exteriéru“ souvisí s tím, jak se psi stávají spíše mazlíčky, byli selektováni na vzhled a naopak se tolik nehledí na jejich původní funkci, třeba tahání saní).
Vědci z Kalifornské univerzity v Santa Cruz, Cornellovy univerzity a dalších institucí nyní osekvenovali Baltův genom a porovnali ho s genomy současných psů. Autoři studie přitom zjistili, že Balto sdílí jen část svých genů (a předků) se současným zástupci plemene sibiřský husky. Patřil k populaci pracovních saňových psů, která byla geneticky rozmanitější než moderní plemena a lišila se nejen od dnešních sibiřských huskyů, ale také od jiných moderních aljašských saňových psů, malamutů a dalších. Jak uvedla spoluautorka studie Beth Shapiro z Kalifornské univerzity v Santa Cruz, Balto byl zřejmě „geneticky zdravější“ než moderní plemena (nižší zatížení potenciálně škodlivými mutacemi) a nesl varianty genů, které mohly psům pomáhat přežít v extrémním prostředí.
Balto neměl žádné zřetelné vlčí předky. Podle průvodní tiskové zprávy kromě sibiřských huskyů a aljašských saňových psů patří k dalším současným liniím psů, které mají společné předky s Baltem, grónští saňoví psi a poněkud překvapivě i psi z vietnamského venkova a tibetské dogy (tibetští mastifové).
Jedním ze zajímavých znaků zjištěných v genomu Balta je jeho lepší schopnost trávit škrob ve srovnání s vlky a grónskými saňovými psy (izolovaná populace krmená téměř výlučně masem), ale ne tak dobrá jako u moderních psů. Vědci byli také schopni pomocí genomu Balta rekonstruovat jeho fyzický vzhled, včetně jeho postavy a barvy srsti, a to dokonce přesněji, než kolik toho dokážou říct jeho dobové historické fotografie.

Katherine L. Moon et al, Comparative genomics of Balto, a famous historic dog, captures lost diversity of 1920s sled dogs, Science (2023). DOI: 10.1126/science.abn5887. www.science.org/doi/10.1126/science.abn5887
Zdroj: University of California – Santa Cruz / Phys.org

E-kniha – texty o psech ze Sciencemag.cz sebrané, doplněné a uspořádané.
Psověda: Od domestikace vlka po psy u počítačů. 100 vědeckých studií o psech
Kdy lidé poprvé ochočili vlka? Kolik hraček znáš… Kolik slov se dokážou naučit geniální border kolie? Pozná se pes v zrcadle a má teorii mysli? Psi a matematika. Vnímají psi magnetické pole? Mohli by se dožívat 20 let? Genetické studie i experimenty zkoumající chování. Novinky o psech, které se v posledním desetiletí objevily ve vědeckých článcích. Psí zajímavosti z důvěryhodných zdrojů.
Nová vlna 2022, 150 ns