Foto: © palau83 / Dollar Photo Club

Genový editor CRISPR přizpůsobili i pro hmyz, začali se šváby

Vědci dokázali upravit metodu CRISPR-Cas9 tak, aby umožňovala upravovat genetickou informaci švábů. Nová, údajně jednoduše proveditelná a efektivní technika se označuje jako „přímý rodičovský“ CRISPR (direct parnetal, DIPA-CRISPR). Spočívá k editování genomu dospělých samic tak, aby se změny přenesly na vajíčka, nikoliv samotných embryí. Hlavní autor studie Takaaki Daimon z Kjótské univerzity uvádí, že tento způsob je jednodušší než injektáž genetického materiálu do vajíček.
Metoda byla vyvinuta a testována pro šváby, ale v zásadě by měla fungovat pro 90 % druhů hmyzu a snad i dalších živočichů spadajících mezi členovce („nepřátelé“ – roztoči, klíšťata, potravní zdroje – krevety, krabi…).
Stačilo zavést příslušné ribonukleoproteiny (RNP) Cas9 do hlavní tělní dutiny dospělých samic švábů. Genetická informace vajíček se pak upravila už samovolně, když je na příslušné místo genomu vajíčka dopravila naváděcí RNA. Podíl editovaných jedinců na celkovém počtu vylíhnutých jedinců pak může dosáhnout až 22 %, u jiného testovaného druhu hmyzu (PH: jakéhosi „moučného červa“, snad potemník…?) až 50 %.
Navzdory určitým omezením (podle průvodní tiskové zprávy: záleží na tom, jaká je ontogeneze druhu, reprodukční strategie, vývoj vaječníků…) má metoda DIPA-CRISPR řadu výhod. Může být snadno implementována v laboratořích, což by rozšířilo možnosti genových úprav na širokou škálu modelových (byť třeba zrovna na octomilky to prý takto nefunguje) i dalších druhů hmyzu. Tato technika vyžaduje minimální vybavení pro injektáž dospělcům a pouze dvě složky – protein Cas9 a naváděcí RNA – což postupy pro editaci genů značně zjednodušuje postupy. Kromě toho lze pro injekci dospělcům použít komerčně dostupný standardní Cas9, čímž se pro laboratoře eliminuje potřeba časově náročného vlastního vývoje proteinu.

Takaaki Daimon, DIPA-CRISPR is a simple and accessible method for insect gene editing, Cell Reports Methods (2022). DOI: 10.1016/j.crmeth.2022.100215.
Zdroj: Cell Press / Phys.org