(c) Graphicstock

Hvězdy z okolí masově sbírá i galaxie v Andromedě

Mléčná dráha aktuálně krade hvězdy menším sousedním galaxiím. Podobná masová migrace hvězd probíhá i v sousední Galaxii v Andromedě. Není to až tak překvapivé, ale zachytit se tento proces mimo naši galaxii podařilo prý vůbec poprvé.
Výsledky jsou založeny na datech z přístroje DESI (Dark Energy Spectroscopic Instrument) na dalekohledu Nicholase U. Mayalla (Kitt Peak National Observatory, Arizona). Na základě měření pohybů téměř 7 500 hvězd ve vnitřním halo galaxie v Andromedě (Messier 31, M31) vědci objevili v pohybech a polohách hvězd vzory, které určily původ řady hvězd do jiné galaxie. Ta se s Andromedou spojila asi před 2 miliardami let. Hlavní autor příslušné studie Arjun Dey z NSF NOIRLab uvádí, že stávající galaxie jsou prostě poskládány ze stavebních kamenů mnoha menších galaxií.
Nicméně z výše uvedeného by se mohlo zdát, že galaxie se spojují pořád, což tak zase ale není. Vnitřním halo Mléčné dráhy a galaxii v Andromedě dominuje jediná integrační (imigrační) událost (poznámka PH: omluva za slovník, jak u politického komentáře, takto je to ovšem v původní tiskové zprávě, tak jako kuriozitu ponechávám). Většina hvězd v halo Mléčné dráhy vznikla v jiné galaxii a později migrovala do naší galaxie při fúzi před 8-10 miliardami let. V případě galaxie v Andromedě se podobná fúze odehrála mnohem později.
Zařízení DESI je navrženo k tomu, aby pomohlo měřit vliv temné energie na zrychlující se rozpínání vesmíru. Má mapovat pohyby desítek milionů galaxií, ale jak vidno, zaznamenaná data se dají využít i jinak.

Dey, A. et al., (2023) “DESI Observations of the Andromeda Galaxy: Revealing the Immigration History of our Nearest Neighbor” to appear in The Astrophysical Journal.
Zdroj: NSF NoirLab

Jinak na tom ale není úplně jasné, kdy se mluví o fúzích celých galaxií a kdy jedna galaxie vtrhne ze sousední hvězdy, ale k celkové spojení nedojde.
Ad „skládání galaxií“ – a probíhá i analogický proces, rozpadání/rozdělení galaxií (nikoliv odlétnutí pár hvězd); nejspíš ne, galaxie umírají spíše tak, že v nich prostě ustane hvězdotvorba. V tomto se zřejmě nějak projevuje kosmologická šipka času.

Solární článek z kvantových teček dosáhl rekordní účinnosti