(c) Graphicstock

Máme po automatickém překladači chtít překládat větu za běhu?

Počítačové překladače díky strojovému učení/neuronovým sítím/umělé inteligenci podstatně vyspěly. Techniky neural machine translation (NMT) dnes dávají podstatně lepší výsledky než systémy založené na pravidlech nebo statistické analýze.
Vědci z německého Karlsruhe Institute of Technology nicméně upozorňují, že tyto systémy mají zatím jeden problém. Jsou natrénované na překlady správných (=celých) vět. Pokud je sdělení nějak zkomolené a chybí mu konec, systém se bude snažit „dopovědět“, tj. vyprodukuje překlad v podobě celé smysluplné věty. Což může být problém i v případě, že chceme překládat „on-line“, s nízkou latencí, tj. aby překlad začal ještě předtím, než mluvčí dokončí celou větu. Někdy může dojít prý také k tomu, že systém opakuje poslední zachycené slovo (PH: Při chybě v přenosu? Nebo když je věta neúplná?). Cílem nového projektu je tedy generování částečných vět – ať už nedořečených, nebo pro překlad během proslovu řečníka.
Tréninkové sady obsahující částečné věty sice nebyly k dispozici, ale autoři výzkumu si je dokázali automatizovaně generovat. Zvolenou strategií hlubokého učení byla tzv. multi-task learning. Problém ovšem je, aby si systém přitom zachoval i svou původní funkci, tedy překládání celých vět – cílem bylo mít stále 1 univerzální překladač/1 model, což se údajně nakonec podařilo.

Zdroj. TechXplore.com
Low-Latency Neural Speech Translation, arXiv: 1808.00491v1 [cs.CL]. arxiv.org/abs/1808.00491

Poznámka PH: Ovšem požadovat, aby překlad začal, ještě než má systém k dispozici celou větu, je nutně problematické, potíže by zde měli i lidé. I v češtině známe např. tzv. zavádějící věty, které fungují jako „chytáky“. Poslední slovo změní oproti původnímu celou gramatickou strukturu (Autobusy a vlaky jezdí školáci apod.).

3d struktura proteinů, zdroj: Wikipedia, licence obrázku public domain

Miniaturní systém CRISPR od archea

CRISPR, revoluční technologie na úpravu DNA využitelná v medicíně i při šlechtění, je odvozena od …

Používáme soubory cookies pro přizpůsobení obsahu webu a sledování návštěvnosti. Data o používání webu sdílíme s našimi partnery pro cílení reklamy a analýzu návštěvnosti. Více informací

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close