(c) Graphicstock

Kde se vzali Skythové

Skythové představují skupinu kmenů ze starověkého severního Černomoří, která dlouhodobě interagovala s antickým světem. Hérodotos ani další antičtí historikové nicméně nezaznamenali, kde se Skythové v severním Černomoří vzali.

Podle jedné teorie se jedná o potomky místních obyvatel pozdní doby bronzové (srubová kultura), podle druhé sem Skythové přišli ze střední Asie; pak by mohlo jít i o jiné než indoevropské kmeny, i když v Černomoří by se smísili s původním indoevropským obyvatelstvem a převzali i jeho jazyk. Antické prameny někdy Skythy zobrazují se šikmýma očima, na druhé straně mnohdy různě zaměňují Sktyhy, Saky, Massagety, tj. kočovníky na sever od Černého moře, s těmi, kteří žili úplně jinde, až za Aralským jezerem – na druhé straně step byla celkem prostupná, kmeny původu indoevropského i mongolského se přelévaly sem a tam (viz íránští Tochaři na území dnešní Číny).
Alla A. Movsesianová a její kolegové z Lomonosovovy univerzity v Moskvě nyní v American Journal of Physical Anthropology publikovali výsledky, které o původu Skythů dává „genetika“. Uvozovky jsou na místě, nešlo totiž o zkoumání DNA, ale o srovnání fyzických charakteristik lebek („nonmetric cranial traits“, původní článek zmiňuje, jaké konkrétní anatomické rysy se při tom sledují), což prý ale příbuzenství (relativní vzdálenost různých populací od sebe) dokládá se skoro stejnou spolehlivostí jako markery v DNA. Samozřejmě má smysl srovnávat pouze větší vzorky, nicméně přeměřit nalezené kosti je oproti odběru a rozboru DNA mnohem snazší a levnější. A výsledek srovnání lebek Skythů s lebkami staršího období ve východní Evropě a střední Asii? Do nějaké míry platí obě hypotézy; i když Skythové jsou především potomky místních obyvatel z doby bronzové, nějaký přesun obyvatelstva z oblasti Íránu zde proběhl.
A na závěr – autoři výzkumu opakují, že to, že by Slované byli potomci Skythů, je jen mýtus. Předchůdci Slovanů žili také v této oblasti (ovšem pouze přibližně, protože šlo o zemědělce, ne kočovníky), žádná přímá vazba zde však neexistuje, ani geneticky, ani jazykově.