(c) Graphicstock

Magnetické monopóly v zemské atmosféře nenašli

Magnetické monopóly by se do některých fyzikálních teorií hodily, protože by jejich důsledkem byla symetrie mezi elektřinou a magnetismem. S existencí magnetických monopólů počítá teorie strun, také by se tímto způsobem dalo vysvětlit, proč je elektrický náboj kvantován na určité konkrétní hodnoty; nikdo ovšem monopóly dosud nepozoroval.
Vědce nyní napadlo, zda by monopóly nemohlo zachycovat magnetické pole Země. Ta by tím získala magnetický náboj, který by bylo možné měřit. K tomu autoři studie využili data shromážděná satelity Swarm, které provozuje ESA právě za účelem monitoringu zemského magnetického pole. Z těchto údajů pat vědci vytvořili mapu siločar magnetického pole. S existencí magnetických monopólů by tyto siločáry měly jiné vlastnosti, nemusely by být např. uzavřené, častěji by se křížily apod. Nic podobného se ale neukázalo. To samozřejmě není žádný důkaz neexistence magnetických monopólů, ale zemské magnetické pole žádný z nich nezachytilo.

Bai, Yang, Sida Lu, and Nicholas Orlofsky. “Searching for Magnetic Monopoles with the Earth’s Magnetic Field.” arXiv preprint arXiv:2103.06286 (2021).
Zdroj: Universe Today, Brian Koberlein

Poznámka PH:
Ne že by celý popis byl nějak moc jasný, Slunce má také některé siločáry svého magnetického pole otevřené (to zase souvisí s odtokem hmoty z něj).
V minulosti byl již objev magnetických monopólů několikrát oznámen, ale šlo spíše o analogie („materiál se chová, jako kdyby…“). Někdy se předpokládá, že magnetické monopóly mohly existovat v extrémních podmínkách raného vesmíru, případně dosud přetrvat u nějakých exotických objektů. Značně kuriózní nápad předkládá Michio Kaku v rovněž česky vyšlé knize Fyzika nemožného (Argo a Dokořán 2009). Podle něj bychom mohli mimozemské civilizace zkusit detekovat i podle toho, co kolem nás chybí (asi jako na přítomnost někoho dalšího můžeme usuzovat z toho, když z lednice zmizí pivo); což by mohly být právě magnetické monopóly. Některá pozorování létajících talířů by se prý dala vysvětlovat práva tak, že monopóly jsou jejich pohonem, vyspělé civilizace třeba monopóly ve vesmíru proto vysbírávají apod. (Namísto magnetických monopólů by třeba mohl záhadně chybět i nějaký izotop. Ovšem na rozdíl od příkladu s pivem výše bychom stejně postrádali jistotu, že kdy ve větším množství existoval atd.)

Nová technologie pro sluneční plachetnice