Foto: © palau83 / Dollar Photo Club

Mutace proti malárii se v Arábii rozšířila rychle

Nová studie ukazuje, že u lidí žijících ve starověké východní Arábii se po vzniku zemědělství v této oblasti zhruba před 5 000 lety rychle vyvinula/rozšířila mutace poskytují větší odolnost vůči malárii.
Analýza DNA pozůstatků 4 lidí z Bahrajnu z období Tylos (300 př. n. l. až 600 n. l.) odhalila ve 3 vzorcích mutaci G6PD chránící před malárií. Jde o první analyzované starověké genomy z této oblasti (v místním horkém prostředí se DNA zachovává obtížně). Příslušná mutace G6PD se označuje jako „středomořská“. Na Arabském poloostrově je v současnosti nejvíce zastoupena na území Spojených arabských emirátů. Čtyři analyzovaní jedinci z Bahrajnu se geneticky podobali spíše současným populacím z Levanty a Iráku než Arabům. Ve starověku byly geneticky podobné populace rozšířeny také v Íránu, Anatolii a na Kavkaze.
Spoluautor nové studie Rui Martiniano z Liverpool John Moores University uvedl: „Podle našich odhadů se četnost středomořské mutace G6PD zvýšila zhruba před 5-6 tisíci lety – což se shoduje s nástupem zemědělství v regionu, které vytvořilo ideální podmínky pro šíření malárie.“
Výzkumníci shromáždili starověké lidské ostatky z archeologických sbírek uložených v Bahrajnském národním muzeu. Získali DNA z 25 jedinců, ale pouze ve 4 případech byla dostatečně zachovalá pro sekvenování..

Ancient genomes illuminate Eastern Arabian population history and adaptation against malaria, Cell Genomics (2024). DOI: 10.1016/j.xgen.2024.100507
Zdroj: University of Birmingham / Phys.org

Poznámka PH: Předislámské kultury Arabského poloostrova mi přijdou velmi zajímavé. Oblasti, kde se provozovalo zemědělství, fascinovaly antické autory (viz třeba označení „Šťastná Arábie“). Nebo viz v Bibli „královna ze Sáby“ – obvykle se ztotožňuje s Jemenem. Státním náboženstvím v Jemenu byl jeden čas judaismus, o oblast se přetahovala etiopská (tehdy už křesťanská) říše Aksúm a Sasánovci… Snad by kultura jižní Arábie mohla být srovnávána s tou mezopotámskou, včetně původního pohanského náboženství. Bohužel neznám žádnou pop-science knihu zaměřenou na toto téma.

Poprvé detekovány hvězdné větry tří hvězd podobných Slunci