Pixabay License. Volné pro komerční užití.

Našli další divnou a řídkou galaxii bez temné hmoty

Mezinárodní tým astronomů nenašel v galaxii AGC 114905 žádnou stopu temné hmoty, přestože vědci provedli podrobná a opakovaná měření pomocí nejmodernějších dalekohledů ze systému Very Large Array.

Galaxie AGC 114905 se od nás nachází ve vzdálenosti asi 250 milionů světelných let. Patří mezi tzv. ultrarozptýlené trpasličí galaxie, kde označení „trpasličí“ vyjadřuje svítivost, respektive hmotnost, nikoli samotnou velikost. Tato galaxie je totiž přibližně stejně velká jako naše Mléčná dráha, ale obsahuje tisíckrát méně hvězd. Podle současných modelů by zrovna takovéhle „řídká“ galaxie neměla bez temné hmoty vůbec držet pohromadě, takže výsledky jsou ještě podivnější, než kdybychom k podobným závěrům došli u galaxie jiného typu.
Vědci shromažďovali data o rotaci plynu v galaxii AGC 114905 po dobu 40 hodin od července do října 2020. Následně vytvořili graf, kde osa x odpovídala vzdálenosti plynu od středu galaxie a na ose y byla vynesena rychlost rotace plynu. Z grafu pak vyplynulo, že pohyby plynu v galaxii AGC 114905 lze zcela vysvětlit pouze normální, viditelnou hmotou. Jde přitom o standardní metodu, která jinak právě ukáže na potřebu „přidat“ do systému temnou hmotu.
Spoluautor studie Pavel Mancera Piña (University of Groningen, nizozemský ASTRON) uvádí možná vysvětlení. Galaxii AGC 114905 třeba mohl o temnou hmotu připravit kontakt s hmotnými sousedními galaxiemi, ty zde však nejsou. Ani pomocí vzorečků modifikované newtonovské dynamiky (MOND, teorie konkurenční temné hmotě) nelze pozorované pohyby plynu reprodukovat. Dalším vysvětlením je, že galaxii ve skutečnosti pozorujeme pod jiným úhlem, než si myslíme.
Autoři výzkumu aktuálně zkoumají sousední ultrarozptýlenou trpasličí galaxii. Pokud ani v této galaxii opět nepozorují žádné stopy po temné hmotě, posílí to argumenty ve prospěch existence dost speciálních galaxií.

No need for dark matter: resolved kinematics of the ultra-diffuse galaxy AGC 114905 arXiv:2112.00017 [astro-ph.GA] arxiv.org/abs/2112.00017 . Accepted for publication in Monthly Notices of the Royal Astronomical Society.

Zdroj: Royal Astronomical Society / Phys.org

Poznámka PH:
Objev galaxií bez temné hmoty byl oznámen již několikrát, některé z těchto studií byly ovšem následnými pozorováními zase zpochybněny.
Viz např. také: Dvě galaxie bez temné hmoty