(c) Graphicstock

Postřik z nanočástic mědi, stříbra a oxidu grafenu ochrání rostliny před bakteriemi

Vědci z Mendelovy univerzity v Brně vyvinuli speciální postřik, který ochrání rostliny proti škodlivým bakteriím. Přípravky tohoto typu nejsou na trhu prakticky k dispozici, a pokud už jsou, tak je jejich účinnost násobně menší. Univerzita si bude postřik patentovat, v jednání je i komerční partner, který pomůže know how přenést do praxe.

Postřik je směsí nanočástic stříbra a mědi a grafenoxidu. Takto připravený kompozit ochrání rostliny proti škodlivým bakteriím. Výzkum chemiků z Mendelovy univerzity v Brně trval deset let.

„Antibiotická rezistence nás všechny ohrožuje, proto hledáme úplně jiný nový způsob ochrany proti bakteriálním infekcím na všech úrovních, zemědělskou praxi nevyjímaje“ uvedl vedoucí Ústavu chemie a biochemie AF MENDELU Vojtěch Adam. Nový postřik je podle něj 10.000 až 20.000 krát lepší než prostředky, které jsou aktuálně k dispozici.

Aplikace postřiku má podle vědců velmi dobrý vliv na potlačení škod na rostlinách, přitom je jeho spotřeba řádově nižší než u srovnatelných přípravků na ochranu rostlin. Mimoto přípravky na ochranu proti bakteriálním chorobám nejsou oproti veterinární nebo humánní medicíně prakticky k dispozici. „Přínos pro praxi je nejen ve snížení množství chemických látek aplikovaných na pěstební plochy, ale především v možnosti chránit rostliny proti chorobám, které se doposud obtížně potlačovaly,“ uvedl vedoucí Ústavu zelinářství a květinářství Zahradnické fakulty Robert Pokluda.

Testování probíhalo na rajčatech a paprikách. Část rostlin byla uměle infikována bakteriální skvrnitostí a následně ošetřena přípravkem. Po několika týdnech vědci test vyhodnotili a výsledek byl viditelný pouhým okem. „Neošetřené rostliny byly silně poškozené, zatímco na těch s postřikem nebyly známky napadení,“ uvedl Pokluda.

tisková zpráva Mendelovy univerzity v Brně

1. POVAZANOVA Danuše, RNDr.

Držím palce, at je tento přípravek co nejdříve parentovan a muze se objevit na tuzemskem trhu.
    Velice zajimave slizeni

2. Michaela Markovićová

Dobrý den,

není oxid grafenu pro člověka škodlivý?

Děkuji za odpověď. Případně odkaz na vědeckou studii.

S pozdravem

Markovićová

3. Tak už opravdu není jiná možnost než si všechno pěstovat sám a smířit se s nedokonalosti vypestovanych potravin . Jinak nás otráví všechny

4. Petr Šupík

Hm. Nějak těm „chytrým“ hlavám (chtěl jsem napsat tupým hlavám) uniklo, že nano měď, nano stříbro a nano oxid grafenu zůstanou v nano formě v té rostlině a my to pak budeme konzumovat. Stříbro je asi v pořádku, ale nano měď už je asi horší a nano oxid grafenu je přece jedovatý. Co to s námi udělá pi desetileté konzumaci???

objevily se zde nejake nesmyslne komentare (asi pul roku po publikovani tiskove zpravy, uh?), smazal jsem ty obsahujici vulgarismy

6. to Pavel Houser: komentáře, resp. dotazy, které zůstaly mi připadnou velmi smysluplné.
    Lze na ně také smysluplně odpovědět?