Planetka Ultima Thule, nově oficiálně Arrokoth. Snímek sondy New Horizont. Obrázek. NASA. Licence obrázku: volné dílo.

Rok 2019 v astronomii: Nejenergetičtější foton

Obrázky černých děr, led na Enceladu, chybějící temná hmota, nejobyvatelnější exoplaneta a mise New Horizons. To jsou hlavní astronomické události roku, jak je vybral web Astronomy.com.

Řada novinek na téma černých děr se už objevila v přehledu nejčtenějších článků na tomto webu. Nejčtenější články roku 2019: Google miluje černé díry

Co se týče nejobyvatelnější exoplanety, myslí se jí K2-18b, v jejíž atmosféře byla objevena voda. Naše glosa nadšení poněkud krotí: Označovat K2-18b za obyvatelnou exoplanetu? Nesmysl

Led na Enceladu popisuje článek Jak Enceladus přišel ke svým pruhům. Trochu skepse (respektive opět krocení nadšení) k pravděpodobnosti života na Enceladu přináší článek Co se vlastně našlo na Enceladu? Aminokyseliny ne
Víceméně potvrzena byla i existence podvodního oceánu na Europě:
Nad Europou potvrdili vodní páru
A zajímavé měsíce velkých planet do třetice: Jak vznikají duny na Titanu: déšť vs. záření

Sonda New Horizons prolétla před necelým rokem kolem vůbec nejvzdálenějšího objektu. Ukázalo se, že planetka 2014 MU69 na samém okraji sluneční soustavy je tvořena dvěma cca „slepenými“ tělesy (viz úvodní obrázek). Nachází se v Kuiperově pásu asi miliardu kilometrů za Plutem. Mimochodem, toto těleso se označovalo jako Ultima Thule, což je nejvzdálenější ostrov na severozápadě světa na antických mapách. Nově dostala planetka oficiální jméno Arrokoth.
Na výběru na Astronomy.com se dostala i měření poukazující na to, že v některých galaxiích chybí temná hmota. Na toto téma viz také:
Temná hmota po x-té: jak fungují eliptické galaxie?
a
Temná hmota vysvětluje rotaci superspirálních galaxií lépe než MOND
Kdybychom výsledky měly shrnout, pak temná hmota zatím vždy dokázala vrátit úder – v tom smyslu, že konkurenční teorie typu MOND zatím nedokázaly nabídnout lepší vysvětlení.

A k top událostem dále viz také: Nejenergetičtější foton přiletěl z Krabí mlhoviny
Nový rekord má hodnotu 450 TeV. Proč bude energie ve stovkách teraelektronvoltů obtížné překonat?