(c) Graphicstock

Temná hmota může být i horká

Nebo přesněji řečeno interagující. Současná modely temné hmoty předpokládají verzi „cold“, tedy takovou, která interaguje s běžnou hmotou i sama se sebou pouze gravitačně.
Faktem je, že žádné částice temné hmoty se dosud detekovat nepodařilo, nakonec existují i teorie existenci temné hmoty zcela popírající, které pozorované jevy vysvětlují např. úpravami parametrů gravitačního zákona (modifikovaná newtonovská mechanika, MOND, ale i jiné teorie). Tudíž i když připustíme temnou hmotu, můžeme si ji stále představovat různě. Horká (warm) temná hmota má znamenat, že přece jenom interaguje i jinak než gravitačně – poněkud v rozporu se svou definicí – byť jen za poměrně exotických podmínek. Sownak Bose a jeho kolegové Harvard-Smithsonian Center for Astrophysics přišli s představou temné hmoty, která na sebe působí s velmi lehkými částicemi pohybujícími se blízko rychlosti světla – tedy zejména s neutriny. Neutrina byla v horkém raném vesmíru zřejmě hojněji zastoupena a hrála větší význam než dnes, „warm“ temná hmota se tedy mohla zapojit do vývoje vesmíru odlišným způsobem než jak by fungovala její „cold“ verze.
Nicméně i když by formování galaxií v raném vesmíru s interagující temnou hmotou probíhalo trochu jinak, autoři studie ke svému zklamání tvrdí, že dnes by ze samotné podoby galaxií bylo obtížné tyto rozdíly zjistit. Jak tedy představu horké temné hmoty vůbec testovat? Prý podle toho, jak jsou vzdálené galaxie rozmístěny v prostoru. Mapování rozložení vodíkového plynu ve vesmíru by dnes již mohlo být dostatečně citlivé na to, aby teorie s chladnou a horkou temnou hmotu dávaly odlišné předpovědi.

Sownak Bose et al. ETHOS – an Effective Theory of Structure Formation: detecting dark matter interactions through the Lyman-α forest, Monthly Notices of the Royal Astronomical Society (2019). DOI: 10.1093/mnras/stz1276