Pixabay License, Volné pro komerční užití .

V REM spánku odpovídají pohyby očí pohledům na snový svět

Podle nové studie vědců z Kalifornské univerzity v San Francisku se při pohybu očí během spánku REM díváme na věci ve snovém světě, který si vytvořil náš mozek. Trochu kuriózní na tom je, že zjištění není založeno na výzkumu u lidí – výsledek, že pohyby očí jsou nenáhodné a odpovídají děním ve snu, je založen na sledování myší.
Samotná hypotéza, že pohyby očí v REM fázi spánku mohou sledovat scény ve snovém světě, je stará již asi půl století, nakonec je taková možnost víceméně nasnadě. Dlouho ale prakticky neexistoval způsob, jak to ověřit; a experimenty, které bylo možné provést před nástupem nejnovějších technologií (zaznamenat směr očí snícího a poté ho probudit a zeptat se, kam se ve snu díval), vedly rozporuplným výsledkům. Stále zůstávala možnost, že pohyby očí jsou náhodné.
Massimo Scanziani a jeho kolegové nyní u myší sledovali aktivitu speciálních buněk v mozku, které fungují jako kompas – ukazují, který směr myš vnímá, že má před sebou. Porovnání aktivit těchto buněk a pohybů očí v REM spánku se přesně shodují, stejně jako si vnitřní kompas a oči shodují při pohybu či změně pohledu myši v bdělém stavu.
Dalo by se z toho snad vyvodit, že si „objekty a scénáře“ (nebo lépe překlad: věci a příběhy?) dokážeme vymýšlet komplexně a snový svět je dost bohatý (poznámka PH: v této souvislosti viz i třeba Descartovy úvahy o tom, jak se dá odlišit sen a skutečnost). Na druhé straně pak, alespoň dle autorů výzkumu, to ukazuje úzkou souvislost mezi sny a tím, co zažíváme během dne. Scanziani pak tvrdí, že sen je průvodní rys toho, že zážitky nějak zpracováváme, integrujeme (poznámka: tj. dalo by se v této linii úvah tvrdit, že nejde o nějaký tajemný výron nevědomí nebo kdovíčeho, ale spíše vedlejší proces toho, když z jednoho typu paměti informace přenášíme do jiného apod.).

Yuta Senzai et al, A cognitive process occurring during sleep is revealed by rapid eye movements, Science (2022). DOI: 10.1126/science.abp8852
Chris I. De Zeeuw et al, Interpreting thoughts during sleep, Science (2022). www.science.org/doi/10.1126/science.add8592
Zdroj: University of California, San Francisco / MedicalXpress.com

Mohlo by to být např. zajímavé k „výpočtům“, jak funguje snový čas; kdybychom tedy dokázali jednoznačně korelovat pohyby očí s událostmi ve snu.
Jak by to fungovalo u slepých?