(c) NASA, licence obrázku public domain
Credit: NASA, licence obrázku public domain

Vodu v hlubinách Marsu nepřeceňovat

V minulém týdnu prošla napříč českými médii informace o tom, že hlubiny Marsu jsou (mají být) plné vody. Pomocí měření seismické aktivity našli geofyzici důkazy o existenci velkého podzemního rezervoáru kapalné vody – takového množství, které by mohlo naplnit oceány na povrchu planety a pokrýt celý její povrch do průměrné hloubky 1–2 km. Má to alespoň vyplývat z údajů ze sondy NASA Insight.
Horních 5 km zemské kůry se zdá být stále suchá, tekutá voda je nasáklá do kůry (cca v hloubce 11,5 – 20 km, „střední kůra“) v drobných puklinách a pórech hornin. Případní kolonisté mají ovšem velmi malou šanci se k takové vodě dostat, vždyť i na Zemi jsou vrty hlubší než kilometr problém.
Navíc příští studie může klidně dojít k opačným závěrům (kolikrát se už změnily názory na to, co je pod póly Marsu, například). Odhad velkého množství vody je přitom extrapolací; vychází se z toho, že pod sondou Insight se nachází horniny/podloží nějak typické/průměrné. („Vědci použili matematický model fyziky hornin, který je totožný s modely používanými na Zemi k mapování podzemních vodonosných vrstev a ropných polí, a dospěli k závěru, že seismická data z Insight lze nejlépe vysvětlit hlubokou vrstvou vyvřelé horniny nasycené tekutou vodou,“ praví doslova tisková zpráva Kalifornské univerzity v Berkeley. Sonda Insight zaznamenala zemětřesení na Marsu o síle až zhruba 5 magnitud, dopady meteoritů a signály ze sopečných oblastí, což vše vyvolalo seismické vlny, které geofyzikům umožnily prozkoumat nitro planety.)
V minulosti byl Mars vlhčí než dnes a řada teorií vysvětluje, proč rudá planeta o vodu přišla (nižší gravitace, absence magnetického pole…) – a spolu s ní i o prakticky veškerou atmosféru. Teď se ukazuje, že třeba ani není co vysvětlovat a voda prostě vtekla dovnitř. Mohl se eventuální místní život stěhovat za ní? Na Zemi podobná prostředí, dna oceánů nebo zatopené vrstvy zemské kůry, život podporují, dokonce zde možná i vznikl. Potíž ale je, že na Marsu opět narážíme na problém, jak existenci života tak hluboko vůbec zjistit. I kdyby tam ta voda, ba i život, opravdu byly, což rozhodně není jisté. O povrchu Marsu máme možná lepší přehled než o dnech pozemských oceánů, ale… (Také proč by měla voda do nitra planety natéct? Nedává smysl spíše to, že tam cca byla vždycky – poté, co ji na palnetu přinesl komety – a o tu na povrchu Mars přišel?)

Wright, Vashan, Liquid water in the Martian mid-crust, Proceedings of the National Academy of Sciences (2024). DOI: 10.1073/pnas.2409983121. doi.org/10.1073/pnas.2409983121