(c) Graphicstock

Za deskovou tektoniku prý může nestabilita Země vzhledem k Měsíci a Slunci

Nerovnovážné síly a momenty hybnosti v systému Země s Měsícem a Sluncem mají způsobovat celkové pohyby v zemském plášti a spolu s tím i pohyb tektonických desek. Dost nečekaná je myšlenka, s níž přichází studie vedená geofyzičkou Anne M. Hofmeisterovou z Washington University in St. Louis.
Nová analýza poskytuje alternativu k hypotéze, podle které pohyb tektonických desek souvisí s proudy tepla (konvekcí) v zemském plášti. Konvekce zahrnuje vztlak ohřátých tekutin, což ale podle Hofmeisterové a jejích kolegů neplatí pro pevné horniny. Nová studie tvrdí, že velkými objekty nepohybuje teplo, ale gravitační síla.
Průvodní tisková zpráva ke studii uvádí, že vnitřní fungování Země se běžně modeluje jako odvádění tepla, které vzniká vnitřní radioaktivitou a ze zbytků energie vzniklé při srážkách během formování Země. Ale i zastánci tohoto modelu prý uznávají, že takové množství vnitřní tepelné energie nestačí k pohonu deskové tektoniky ve velkém rozsahu.
Naopak podle nové teorie se zemské desky mohou posouvat proto, že Slunce působí na Měsíc tak silnou gravitační silou, že způsobilo prodloužení dráhy Měsíce kolem Země. Postupem času se poloha barycentra Země a Měsíce (barycentrum je centrum hmoty těles, které se obíhají navzájem) posunula blíže k zemskému povrchu a nyní každý měsíc osciluje vzhledem ke středu Země o 600 km. To vytváří vnitřní napětí, protože Země se stále otáčí.
Teplé, tlusté a pevné vnitřní vrstvy planety mohou těmto tlakům odolat, ale tenká, studená a křehká litosféra na ně reaguje lámáním. Do hry má navíc vstupovat i rotace samotné Země, která Zemi zplošťuje, a i toto další napětí má přispívat k lámání litosféry.
Lze tento nový model nějak testovat? „Jedním z testů by bylo podrobné zkoumání tektoniky Pluta, které je příliš malé a chladné na to, aby zde probíhala konvekce, ale má obří měsíc a překvapivě mladý povrch,“ uvádí A. Hofmeister.
Studie obsahuje srovnání kamenných planet, které má ukazovat, že přítomnost a životnost vulkanismu a tektoniky závisí na konkrétní kombinaci velikosti měsíce, jeho orbitální orientace, blízkosti ke Slunci a rychlosti rotace a ochlazování tělesa. A Země z toho vychází jako jediná skalnatá planeta se všemi faktory potřebnými pro deskovou tektoniku.

Links of planetary energetics to moon size, orbit, and planet spin: A new mechanism for plate tectonics, DOI: 10.1130/2021.2553(18) , https://pubs.geoscienceworld.org/gsa/books/book/2323/chapter/131987270/Links-of-planetary-energetics-to-moon-size-orbit
Zdroj: Washington University in St. Louis / Phys.org

Chápu-li dobře, podle výše uvedené hypotézy by tedy Pluto deskovou tektoniku mít mělo?
Mnohdy se diskutuje o vlivu deskové tektoniky na život na Zemi (ale i naopak – zda by se bez života tektonika nezastavila). Též o tom, nakolik je desková tektonika specifická pro Zemi. Přece jen ale říct, že bez Měsíce by nebylo tektoniky, vypadá (pro geologického laika) nějak přitažené za vlasy.
Viz výše uvedená souvislosti deskové tektoniky a vulkanismu? Ale vulkanismus známe i z řady dalších těles Sluneční soustavy…

1. Stanislav Florian

Vzdalování Měsíce od Země se obvykle přisuzuje vázané rotaci, rotace Země se zpomaluje a rozdíl energie se projeví odtlačováním Měsíce.
    Pokud existuje tato dvojice těles po dostatečně dlouhou dobu, dochází vlivem slapových sil ke zpomalování rotace obou těchto těles za současného zvětšování poloosy dráhy obíhajícího tělesa, tj. průměrná vzdálenost obou těles roste

2. Když se rozhlédneme po Sluneční soustavě, tak to vlastně není až takovým překvapením, že slapové síly způsobují deskovou tektoniku. Merkur vychladl a žádnou nemá. Venuše prakticky nic, sem tam sopka. Najednou je tu Země se silnou tektonikou a Měsícem. Pak Mars, opět bez tektoniky. No a pak nastupuje Jupiter s brutální gravitací a měsíci se silnou tektonikou. Bylo by překvapivé, kdyby síly, které na Zemi běžně pohybují miliardou kubických kilometrů vody, nedělaly nic s pláštěm.
    Ale po bitvě je každý generál. Samozřejmě největší zásluhy za myšlenku připadají paní Hofmeisterové.

jsem to chapal tak, ze „prodlouzeni“ drahy Mesice je nejake mirne „zaelipsovani“…? (protazeni?) to, ze se Mesic od Zeme vzdaluje, jsem take mel za vysvetlene tim viz vyse a ani nesouvisejici s timto.
    jinak nevim – vulkanismus je leckde, to s tektonikou souvisi? mozna kapalny ocean na povrchu hraje roli?
    tohle je vec, ktere nerozumim vubec – pred skoro 20 lety, kdyz jsem zacal sestavovat rozhovory s ruznymi ceskymi vedci, tak jedna vec byla prave tektonika, a neorientoval jsem se v tom a nijak zvlast se nezmenilo… (https://www.scienceworld.cz/neziva-priroda/jak-souvisi-deskova-tektonika-s-zivotem-a-s-vodou-2354/, odkazy v tom textu uz asi nejsou funkci atd.)
    jinak toto je zase pripad textu, ktery vznikl editovanim automatickeho prekladu. prislo mi to zajimave, ale zda z pohledu ctenaru maji takove texty smysl…?