(c) Graphicstock

Zlaté rybičky, kyslík a alkohol

Celá metabolická dráha se v prostředí bez kyslíku podobá alkoholovému kvašení.

Zlaté rybičky a jejich volně žijící příbuzný karas obecný (Carassius carassius, crucian carp) dokáží v zimě přežít pod zamrzlou hladinou v prostředí téměř bez kyslíku. Kde by jiné ryby zhynuly v minutách, vydrží týdny i měsíce. Jak to dělají?

Jednak dokáží získávat energii pro pohyb srdce i činnost mozku anaerobním rozkladem glukózy na kyselinu mléčnou – což lidé v omezené míře zvládají při anaerobní námaze svalů také. Zlaté rybičky pak za druhé dokáží kyselinu mléčnou převádět dále na ethanol, ten pak vylučují z těla a kyselinou mléčnou se neotráví (poznámka PH: další dohledávání – to, jak souvisí kyselina mléčná a acidóza, prý ale není tak jednoznačné). Celá metabolická dráha se tak vlastně podobá alkoholovému kvašení.
Vědci z univerzit v Oslu a Liverpoolu publikovali ve Scientific Reports studii, která tyto mechanismy spojuje se zvláštní mutací. Nově vytvořené geny kódují proteiny katalyzující právě závěr reakce; zajímavé je, že na rozdíl od jiných fází zpracování glukózy probíhá závěr reakce v buňkách mimo mitochondrie. Nové geny vznikly zřejmě přes zdvojení těch původních pro „standardní“ dýchání a příslušné proteiny-enzymy se aktivují při nedostatku kyslíku. V okysličené vodě dýchá karas normálně. Mutace je prý stará asi 8 milionů let a pro karase pochopitelně výhodná, přežije i v prostředí, kde jiné ryby hynou, může se jimi i živit atd. Není známo, že by něco podobného zvládaly jiné druhy ryb.
V severoevropských jezerech může mít karas během zimy v krvi koncentraci alkoholu až 0,5 promile, což je v některých zemích limit pro řidiče – volant karasům tedy raději do ploutví nesvěřovat. Zlaté rybičky se už mimochodem zkoumaly i při testech toxicity alkoholu pro různé organismy, příslušná dosud překvapivá odolnost je nyní vysvětlena.
Seriózně vzato má toto zjištění především dokládat roli zdvojení kousků genomu pro vznik evolučních novinek/adaptací, jedna z dvojic může dále mutovat bez ohrožení původní funkce.
Na to, aby hladina alkoholu kolem půl promile fungovala také proti mrznutí krve, je ale její vliv v krvi plné dalších látek nevýznamný.

1. pavel houser

nápady bizarní až nechutné – kuriózní by bylo, kdyby tolerance k alkoholu byla adaptací na to, že lidé zkoušejí, co snesou domácí mazlíčci – viz dávání piva psům. eventálně by rybičky dokonce získaly adaptaci z toho, že lidé do akvária zvrací (zlaté rybičky jako ozdoba luxusních dekadentních večírků apod. :-)).