Exoplaneta LHS 1140 b může být světem zcela pokrytým ledem (vlevo) podobně jako Jupiterův měsíc Europa, nebo se může jednat o ledový svět s tekutým oceánem a oblačnou atmosférou (uprostřed). LHS 1140 b je 1,7krát větší než Země (vpravo) a je zatím nejslibnější exoplanetou v obyvatelné zóně při hledání kapalné vody mimo Sluneční soustavu. Kredit: B. Gougeon/Université de Montréal

Astronomové objevili zajímavý, pravděpodobný ledový svět v obyvatelné zóně

Data z Vesmírného dalekohledu Jamese Webba ukazují, že exoplaneta LHS 1140 b ležící v obyvatelné zóně pravděpodobně není minineptun, tedy planeta složená převážně z plynu a s hustou atmosférou bohatou na vodík. Planeta, která se nachází ve vzdálenosti asi 48 světelných let v souhvězdí Ceta, se proto ukazuje jako jeden z nejslibnějších známých kandidátů na exoplanetu v obyvatelné zóně, která by mohla mít oceán kapalné vody a atmosféru nějak obdobnou té pozemské.
Data z Vesmírného dalekohledu Jamese Webba (JWST) byla shromážděna v prosinci 2023 a zkombinována s předchozími daty z dalších vesmírných dalekohledů Spitzer, Hubble a TESS.
„Je to vůbec poprvé, co jsme na exoplanetě v obyvatelné zóně, která je kamenitá nebo bohatá na led, spatřili náznak atmosféry. Detekce atmosfér na malých skalnatých světech je hlavním cílem JWST, ale tyto signály jsou mnohem hůře pozorovatelné než atmosféry obřích planet,“ uvedl spoluautor studie Ryan MacDonald z Université de Montréal. „LHS 1140 b je pro nás nyní jednou z nejnadějnějších malých exoplanet v obyvatelné zóně, které jsou schopny udržet hustou atmosféru.“
LHS 1140 b obíhá kolem červeného trpaslíka s nízkou hmotností, který je zhruba o pětinu větší než Slunce. Exoplaneta vědce zaujala díky tomu, že je jednou z nám vůbec nejbližších exoplanet, která se nachází v obyvatelné zóně své hvězdy. Jednou z klíčových otázek ohledně LHS 1140 b bylo, zda se jedná o exoplanetu typu minineptun, nebo o superzemě. Analýza pozorování scénář minineptunu prakticky vyloučila. Výsledky naznačují, že LHS 1140 b je superzemí, která může mít dokonce atmosféru bohatou na dusík, podobnou té pozemské. Tým však upozorňuje, že k potvrzení signatury plynného dusíku budou nutná další pozorování pomocí Webbova dalekohledu.
Odhady založené na všech nashromážděných datech ukazují, že LHS 1140 b je méně hustá, než se očekává u kamenné planety se složením podobným Zemi, což naznačuje, že 10 až 20 % její hmotnosti může tvořit voda. Může jít o ledový svět s možným oceánem pod povrchem i o exoplanetu s kapalnou vodou na povrchu.
Současné modely naznačují, že pokud má LHS 1140 b atmosféru podobnou Zemi, jednalo by se o planetu typu sněhová koule s oceánem o průměru asi 4 000 kilometrů, což odpovídá polovině plochy Atlantického oceánu (poznámka: viz obrázek – jako bychom předpokládali, že planeta má stranu přivrácenou ke své hvězdě?). Povrchová teplota v centru tohoto mimozemského moře by mohla být pro život pozemského typu příjemných 20 stupňů Celsia.

Charles Cadieux et al, Transmission Spectroscopy of the Habitable Zone Exoplanet LHS 1140 b with JWST/NIRISS, arXiv (2024). DOI: 10.48550/arxiv.2406.15136