autor Continentaleurope, zdroj: Wikipedia, licence obrázku GFDL

Asymetrie u antiprotonu se nekoná

Fyzikové v rámci projektu BASE přesně měřili některé vlastnosti protonu a antiprotonu. Závěr studie publikované v Nature zní – žádná asymetrie mezi hmotou a antihmotou stále nebyla zjištěna.
Nadnárodní projekt BASE se tentokrát soustředil na měření magnetických vlastnosti protonu a antiprotonu, konkrétně tzv. faktoru g. Hodnota této veličiny pro antiproton byla publikována už letos v lednu, stávající měření jsou ale mnohem přesnější. Aktuálně zjištěné číslo 2,7928473441(42) vzhledem k počtu platných číslic odpovídá změření obvodu Země s přesností na 4 cm. U protonu se podobné přesnosti měření podařilo dosáhnout už v roce 2014.
Použité antiprotony byly vyrobeny v CERNu v roce 2015. Ve vakuu se je podařilo udržet při životě 405 dní, což je prozatím rekord (šlo údajně o vakuum obsahující 10krát méně částic, než je v mezihvězdném prostoru). Některé z 16 studovaných antiprotonů byly uchovávány při teplotě blízké absolutní nule, ale ne všechny – to tedy nebylo podmínkou jejich životnosti.
Výsledky tak zatím potvrzují standardní model částicové fyziky včetně symetrie CPT (náboj-parita-čas). Zajímavé je (poznámka PH), že původní text hodnotí takový výsledek spíše jako zklamání; pokud totiž existuje plná symetrie, nedokážeme vysvětlit, proč minimálně v naší části vesmíru hmota nad antihmotou tak výrazně převládá (první autor studie Christian Smorra v komentáři doslova tvrdí: „Asymetrie musí někde existovat.“). Autoři výzkumu si nicméně pochvalují, že tak přesné měření je umožněno významným pokrokem z hlediska používaných metod a hodlají výsledky dále zpřesňovat.

Poznámka PH: Dalo by se argumentovat: V těch částech vesmíru (multiverza), kde nepřevládá jedna z forem, se vše anihiluje a nevzniknou hvězdy, planety, život, inteligence. Takže ačkoliv je tak totální převládnutí hmoty nad antihmotou, jako pozorujeme kolem sebe, strašlivá náhoda, nic jiného kolem sebe pozorovat nemůžeme – to bychom neexistovali.

autor Continentaleurope, zdroj: Wikipedia, licence obrázku GFDL

Proč se samci hnědé vdovy nechávají sežrat?

Hnědá vdova je jedovatý pavouk snovačka Latrodectus geometricus. U jeho samců bylo přitom nyní pozorováno …