Pixabay License. Volné pro komerční užití.

Galaxie Dragonfly 44 měla obsahovat 99,9 % temné hmoty. Nejspíš šlo ale prostě o omyl

Hypotetické temné hmoty by mělo být asi 5krát tolik než té běžné, to ale neznamená, že tento poměr je všude konstantní. Některé galaxie podle měření obsahují temné hmoty více, jiné méně. Rozdíly jsou přitom značné, v prostoru kolem galaxií by mělo být temné hmoty 10krát až 300krát více než běžné (ještě viz dále). A tu a tam se pro změnu objeví nečekané výsledky, že galaxie XY podle všeho kolem sebe žádnou temnou hmotu nemá. Dosud zřejmě nejextrémnější výsledek se týkal galaxie Dragonfly 44; tento podivný, značně rozptýlený objekt měl obsahovat 99,99 % temné hmoty oproti hmotnosti hvězd.
Drafonfy 44 je spolu s tisíci dalšími galaxiemi součástí kupy galaxií Coma. Množství temné hmoty bylo odhadnuto přibližně stejné jako v Mléčné dráze, asi na bilion hmotností Slunce. (poznámka PH: v originále v tiskové zprávě billion, ale miliarda zde vůbec nevychází, když celková hmotnost Mléčná dráhy se odhaduje mezi 400 miliardami a 6 biliony slunečních hmot, dle toho, zda se počítá včetně korony apod.). Namísto stovek miliard hvězd jako v případě Mléčné dráhy jich zde ale byly stovky milionů. Poměr temné a běžné hmoty tedy vůbec neseděl.
Nové výsledky vědců z Kapteyn Institute of the University of Groningen, Instituto de Astrofísica de Canarias a University of La Laguna vedou k závěru, že objekt zase není tak anomální. V předcházejících měřeních/výpočtech se nejspíš prostě objevila nějaká chyba; rozhodně nesedí původně stanovených počet kulových hvězdokupo kolem galaktického jádra atd. Nová studie byla publikována v Monthly Notices of the Royal Astronomical Society. (Poznámka PH: Nicméně poměr viditelné a temné hmoty teď vychází jako 1/300, což má už být v pořádku, ovšem i v tomto se těžko vyznat, když obecně se uvádí poměr 1/5.)

Teymoor Saifollahi et al, The number of globular clusters around the iconic UDG DF44 is as expected for dwarf galaxies, Monthly Notices of the Royal Astronomical Society (2020). DOI: 10.1093/mnras/staa3016