Foto: © palau83 / Dollar Photo Club

Mutace v mitochondriích chrání před Parkinsonovou chorobou

Podle nové studie University of Southern California poskytuje dosud neznámá mutace v krátkém proteinu významnou ochranu před Parkinsonovou chorobou a nabízí nový směr pro zkoumání potenciální léčby.
Nově objevená mutace se nachází v mitochondriálním mikroproteinu SHLP2. U lidí s touto mutací je pravděpodobnost vzniku nemoci o polovinu nižší než u těch, kteří ji nenesou. Variantní forma proteinu je poměrně vzácná a vyskytuje se především u lidí evropského původu, i zde ale jen asi u 1 % populace.
Protein SHLP2 poprvé objevil Pinchas Cohen na USC Leonard Davis School v roce 2016. Předchozí výzkum zjistil, že SHLP2 je spojen s ochranou před nemocemi souvisejícími se stárnutím, včetně rakoviny, a že hladiny tohoto mikroproteinu se mění u pacientů s Parkinsonovou chorobou; stoupají, když se tělo snaží čelit patologii Parkinsonovy choroby, ale s postupující chorobou se často nedaří zajistit jeho další produkci.
Mutantní forma se liší v jediném písmenku genetického kódu (jednonukleotidový polymorfismus, SNP), je spojena s vyšší expresí SHLP2 a také zvyšuje stabilitu mikroproteinu. Výzkumný tým dokázal pomocí cílených technik hmotnostní spektrometrie identifikovat přítomnost tohoto krátkého peptidu v neuronech a zjistil, že SHLP2 se specificky váže v mitochondriích na tzv. mitochondriální komplex 1. Tento enzym je nezbytný pro život a pokles jeho funkce je spojován nejen s Parkinsonovou chorobou, ale také s mrtvicemi a infarkty. Zvýšená stabilita varianty SHLP2 znamená, že se mikroprotein stabilněji váže na mitochondriální komplex 1, zabraňuje poklesu aktivity enzymu, a tím snižuje mitochondriální dysfunkci. Přínos mutantní formy SHLP2 byl podle studie pozorován jak v pokusech in vitro na vzorcích lidských tkání, tak i na myších modelech Parkinsonovy choroby.
Podle autorů studie by se při léčbě nemocí spojených se stárnutím měl klást větší důraz právě na mitochondrie.

Su-Jeong Kim et al, A naturally occurring variant of SHLP2 is a protective factor in Parkinson’s disease, Molecular Psychiatry (2024). DOI: 10.1038/s41380-023-02344-0. www.nature.com/articles/s41380-023-02344-0
Zdroj: University of Southern California / MedicalXpress.com

Poznámka PH: Viz i třeba loni v češtině vydaná kniha Mitochondrie a medicína budoucnosti.
Mitochondriální teorie stárnutí