TOI 4633 c, exoplaneta podobná Neptunu, byla nalezena na oběžné dráze hvězdy podobné Slunci. Systém obsahuje druhou hvězdu (vpravo) a může hostit i další exoplanetu (vlevo). Umělecká představa. Credit: Ed Bell for the Simons Foundation

Občanská věda pomohla objevit unikátní exoplanetu ve dvojhvězdném systému a obyvatelné zóně

Tým astronomů a občanských vědců objevil planetu v obyvatelné zóně neobvyklého hvězdného systému, který zahrnuje 2 hvězdy a potenciálně i další exoplanetu. Lovci exoplanet si planety podobné Neptunu všimli, když přecházela před svou hostitelskou hvězdou. Tranzitní metoda obvykle najde planety blízko hvězdy, protože u nich je pravděpodobnější, že se budou pohybovat po drahách, po nichž se dostanou mezi Zemi a svou hvězdu a zablokují její světlo. Nově objevená planeta se ovšem nachází neobvykle daleko od hvězdy, její oběžná doba trvá 272 dní.
Hvězda je navíc nyní zdaleka nejjasnější známou hvězdou, která hostí tranzitující planetu v obyvatelné zóně, kde může existovat kapalná voda. Následná pozorování systému odhalila ještě více zvláštností. Kolem hvězdy obíhá také dosud nepotvrzená druhá planeta s oběžnou dobou 34 dní a, což je možná nejzajímavější, je zde i další hvězda. Unikátní systém poskytuje cenné údaje pro vědce zkoumající, jak vznikají planety a jak se udržují na stabilních oběžných drahách v systémech více hvězd. Odhaduje se, že pravděpodobnost vzniku planet ve dvojhvězdném systému je o polovinu nižší než u systémů s hvězdou jedinou.
Nově objevená planeta TOI 4633 c (neoficiálně zvaná Percival podle postavy z Harryho Pottera) – byla poprvé identifikována občanskými vědci, kteří procházeli data shromážděná družicí NASA Transiting Exoplanet Survey Satellite (TESS). Program Planet Hunters TESS umožňuje zájemcům hledat v datech TESS dosud neobjevené exoplanety. Občanští vědci pomáhají astronomům třídit obrovské soubory dat, které jsou příliš rozsáhlé na to, aby je vědci mohli analyzovat sami. Tato pomoc je významná zejména při hledání exoplanet s dlouhou oběžnou dráhou, protože tyto objekty jsou při počítačovém zpracování dat obtížně identifikovatelné (poznámka: dobrovolníci v datech objevují exoplanety „ručně“). Do dnešního dne projekt umožnil více než 43 000 dobrovolníkům z 90 zemí pomoci katalogizovat přibližně 25 milionů objektů.
Nová exoplaneta má druhou nejdelší oběžnou dráhu ze všech planet objevených pomocí dat z TESS a je jednou z pouhých pěti s oběžnou dobou delší než 100 dní.
I když se vědci domnívají, že planeta se nachází v obyvatelné zóně, Zemi zřejmě příliš podobná nebude. TOI 4633 c nemá pevný povrch, její atmosféra je pravděpodobně hustá a obsahuje vodní páru, vodík a metan. Planety s dlouhou periodou mají s větší pravděpodobností měsíce (nejspíš s pevným povrchem), podmínky vhodné pro život by mohly být i na nich.
Bohužel ale potrvá nejméně 30 let, než se obě hvězdy od sebe dostatečně vzdálí, aby vědci mohli určit přesné uspořádání tohoto systému.

Nora L. Eisner et al, Planet Hunters TESS. V. A Planetary System Around a Binary Star, Including a Mini-Neptune in the Habitable Zone, The Astronomical Journal (2024). DOI: 10.3847/1538-3881/ad1d5c