Pixabay License. Volné pro komerční užití

Odchylky v interakcích částic mají ukazovat na existenci nových bosonů

Andreas Crivellin z Curyšské univerzity a Bruce Mellado z University of Witwatersrand a iThemba LABS v Jihoafrické republice zdokumentovali odchylky ve způsobu interakce částic. Nesrovnalosti se způsobem, jakým by měl jejich rozpad probíhat podle Standardního modelu, ukazují (mají ukazovat) na existenci dosud neznámých bosonů.
Mezi zaznamenané odchylky patří multileptonové anomálie. „Z multileptonových anomálií lze předpovědět existenci nového bosonu podobného Higgsovu bosonu, poněkud těžšího než ten, který byl objeven v roce 2012,“ uvádí B. Mellado.
Díky obdobným studiím zkoumajících rozpad leptonů z těžších na lehčí byl na urychlovači LHC v CERNu objeven i Higgsův boson. Ten byl předpovězen již v roce 1964. Jeho objev však byl oznámen až 4. července 2012 díky experimentům na urychlovači LHC v CERNu. Objev, na němž se podíleli i jihoafričtí vědci, vedl k tomu, že v roce 2013 byla dvěma teoretickým fyzikům, Francoisi Englertovi a Peteru Higgsovi, udělena Nobelova cena za fyziku.
„Higgsův boson byl poslední chybějící fundamentální částicí Standardního modelu. Jeho objev byl pro fyziku přelomový ze dvou důvodů. Zaprvé ukázal mechanismus, jak základní částice v přírodě nabývají hmotnosti, a otevřel tak dveře k pochopení toho, jak vzniká většina nám neznámé hmotnosti ve vesmíru, a zadruhé otevřel příležitost pro další převratné objevy, které osvětlí meze Standardního modelu (poznámka PH: v originále doslova „how the Standard Model breaks down“, lehce zjemňuji),“ říká Mellado.
Crivellina a Mellada popisuje odchylky v rozpadu multileptonových částic v LHC ve srovnání s tím, jak by se měly chovat podle Standardního modelu. Tyto anomálie odpovídají nadbytku produkce elektronů a jejich těžších příbuzných mionů nad rámec předpovědí Standardního modelu.
Popisované anomálie odpovídají novým bosonům; objev nových bosonů by určitě představoval významný průlom z hlediska „nové fyziky“ (poznámka PH: skepticky řečeno vůbec první její důkaz?).

Andreas Crivellin et al, Anomalies in particle physics and their implications for physics beyond the standard model, Nature Reviews Physics (2024). DOI: 10.1038/s42254-024-00703-6