`Oumuamua, kometa, asteroid nebo ještě něco jiného?. První zjištěný objekt mezihvězdného původu, objeven v roce 2017. Představa umělce. Kredit: Credit: ESO/M. Kornmesser

Nová teorie tvrdí, že `Oumuamua byla vodíkový ledovec

Podivný objekt `Oumuamua od první detekce na podzim r. 2017 lákal k mnoha spekulacím, včetně možnosti, že se jedná o mimozemskou kosmickou loď. Šlo o první kolem prolétající předmět, u něhož se dalo prakticky s jistotou říct, že nepochází ze Sluneční soustavy (mezitím se ukazuje, že takových těles je nejspíš celá řada, včetně některých asteroidů, které jsou trvale přítomny mezi oběžnými drahami planet). Vypadal jako kometa, ale neměl ocas.
Viz také: Planetka `Oumuamua je asi přeci jen kometou

Nová teorie tvrdí, že šlo o něco pro nás vlastně podobně výjimečného jako mimozemská kosmická loď. Vědci z University of Chicago a University of Yale nyní tvrdí, že veškeré vlastnosti tohoto objektu se dají vysvětlit tím, že nás svou návštěvou poctil temný ledovec zmrzlého molekulárního vodíku. Naše galaxie by podobných objektů mohla být ve skutečnosti plná.
`Oumuamua během sledování zrychlila způsobem, který nešel vysvětlit samotným gravitačním působením. U komet podobné jevy mohou nastat díky vypařování ledu z jejich povrchu. Pak uvidíme ocasy obsahující kromě vodní páry i malé částečky prachu odrážející sluneční světlo, v případě `Oumuamuy se nic podobného zaznamenat nepodařilo. Z toho se právě odvíjely teorie, že by se mohlo jednat o kosmickou loď s vlastním aktivním pohonem.
Loni výzkumníci z Yale University a Caltechu přišli s tím, že jde nejspíš o kometu, jejíž ocas byl ale z nějakého důvodu neviditelný. Jaký materiál by mohl vysvětlit jak tuto skutečnost, tak i pozorované zrychlení, rychlost rotace, to vše v souvislosti s odhadovanou energetickou bilancí (množstvím energie, které objekt získával ze Slunce)? Nová studie publikovaná v Astrophysical Journal Letters navrhuje, že šlo o vodíkový led. Ten se ve vesmíru tvoří jen při teplotách těsně nad absolutní nulou. `Oumuamua zřejmě vznikla někde v mezihvězdném prostoru, v mračnech vodíku a helia, v jejichž jádrech se rodí nové hvězdy. Naše pozorovací techniky do těchto míst ale prakticky nedokáží proniknout, tím je pro nás `Oumuamua výjimečná (jakkoliv na druhé straně má jít o běžný objekt).
Co se týče zvláštního doutníkového tvaru tělesa, Darryl Seligman, jeden z autorů nové studie, uvádí, že jde o důsledek bombardování povrchu vysoce energetickými částicemi, které povrch postupně obrušovaly; přirovnává to k mýdlu, které podobně mění tvar z původního cca obdélníku. Z toho dále vyplývá, že ke změnám tvaru docházelo před našima očima, ve Sluneční soustavě, a u příštího podobného tělesa bychom je mohli i přímo pozorovat (tedy: kdybychom ho zachytili dřív – `Oumuamuu se podařilo zpozorovat, až když Sluneční soustavu opouštěla). To vše samozřejmě za předpokladu, že nová teorie má pravdu.

Evidence that 1I/2017 U1 (`Oumuamua) was composed of molecular hydrogen ice. arXiv:2005.12932 [astro-ph.EP] arxiv.org/abs/2005.12932