(c) NASA, licence obrázku public domain
Credit: NASA, licence obrázku public domain

Řeky na Marsu prý tekly pod ledem

Hypotéza teplého a vlhkého Marsu jako planety celkem pohostinné pro život pozemského typu dostává trhliny. Podle nové studie nevznikla údolí na rudé planetě činností řek, ale spíše ledovců, eventuálně vody, která se objevovala pod ledovou krustou.
Marsovská údolí mají být podobné hlavně subglaciálním útvarům, jaké se vyskytují např. v Arktidě na ostrovech severní Kanady.
Hlavní autorka studie Anna Grau Galofre ovšem dodává, že ne všechna údolí na Marsu musejí být stejného původu, i na Zemi vznikají různými procesy. Nicméně analogií Marsu na současná Zemi je podle ní nejspíše severokanadský ostrov Devon, součást ostrovů královny Charlotty. Ostatně právě zde NASA už testovala i robota určeného pro misi k Marsu. Devon je polární poušť, kde je voda přítomna hlavně v podobě sněhu a ledu, ostrov není vůbec obydlen.
Celkově vědci analyzovali v rámci více než 10 000 marťanských údolí. Využili přitom nového algoritmu, který ze vzhledu údolí dokáže odvodit podobu jeho základních erozních procesů. Pouze zlomek ze studovaných objektů přitom odpovídal erozi způsobené povrchovou tekoucí vodou.
Možná, že v době vzniku těchto údolí před 4–3,5 miliardami let na Marsu ani ve skutečnosti nebylo celkově tepleji než dnes. (Poznámka PH: Slunce dodávalo oproti současnosti tepla ještě méně, ale samozřejmě faktorů ovlivňujících klima rudé planety mohla být celá řada.) Nicméně ani voda proudící pod ledem, možná s teplotou tání sníženou obsahem solí, nemusela být bez života. Pod ledem by mikroorganismy mohly mít k dispozici celkem stabilní podmínky a také být chráněny před kosmickým zářením (nepředpokládáme, že by Mars měl v té době magnetické pole, i když jisté není ani to).

Valley formation on early Mars by subglacial and fluvial erosion, Nature Geoscience (2020). DOI: 10.1038/s41561-020-0618-x, www.nature.com/articles/s41561-020-0618-x